Skåne

SOS-rutiner ses över

Röda markeringar ska göra det lättare för polisens operatörer att se vilka samtal som är brådskande. Efter att sonen i Rödeby under skottdramat i höstas fick vänta i nästan två minuter medan hans pappa siktade på två pojkar har gjort att polisen agerat.

De röda markeringarna har redan införts.

– Samtalen visualiseras och rödmarkeras i operatörernas arbetsmiljö. Men man kan inte se vad som döljer sig bakom markeringen. Alla SOS-samtal rödmarkeras och tas i turordning, säger Hans Järvestam, chef för polisens kommunikationscentral över Skåne och Blekinge.

Skåne och Blekinge delar den central där samtalen till polisen kommer in. De hamnar i Malmö. 

Redan innan har polisens operatörer sett vilka samtal som kommer från SOS och gett dem hög prioritet.

Sedan Skåne och Blekinge fick gemensam telefoncentral har fler operatörer utbildats och satts i arbete, det börjar nu också ge effekt, enligt Hans Järvestam.

Förra året var den genomsnittliga väntetiden för att få ett nödsamtal besvarat hos polisen över 30 sekunder. Nu är den 22 sekunder.

Och efter att sonen i Rödeby i Blekinge fick vänta i en minut och 58 sekunder har också en utredning tillsatts.

– Sånt här ska egentligen inte behöva hända för att det ska bli förändring, säger Hans Järvestam.