
Priset på ekomat inte längre avgörande
Priset är inte längre lika avgörande för hushållens val mellan ekologiska och traditionellt framtagna produkter. Det konstaterar Konsumentverket.
– Vi upplever att priset är mindre viktigt och i fokus idag för det finns köpstarka grupper som vill ha högkvalitativa varor, säger avdelningsdirektör Ingela Dahlin.
Samtidigt som de svenska hushållen köper allt mer ekologisk mat ligger snittpriset på den typen av produkter fortfarande 30 % högre än på andra livsmedel.
Variationen är dock stor. När det gäller till exempel kaffe och mjölk är prisskillnaden inte speciellt stor, medan de som vill köpa ekologiskt kött eller frukt och grönt får betala betydligt mer än för liknande traditionellt framtagna livsmedel.
Både Coop och Axfood redovisar en ökad försäljning av ekologiska produkter på runt 25 % under förra året. Icas siffror är inte sammanställda, men för 2006 redovisas en ökning på 20 %.
Försäljningen ökar trots att priserna på den ekologiska maten är höga men för många kunder är priset oviktigt.
– Det tycker jag inte har någon betydelse för maten får kosta, säger en kunde på Coop Forum i Norrköping.
Lisen Elowson Tosting
lisen.elowson@sr.se
Läs mer om vår granskning av den ekologiska maten: