Vogue – historien om modetidningarnas modetidning

Den är hyllad för sitt formspråk, hånad för sitt elitistiska förhållningssätt och älskad av miljoner läsare världen över. I över hundra år har Vogue hållit ställningen som världens mest inflytelserika modetidning. I veckans Stil frågar vi oss – varför då?

Den amerikanske tidningsmogulen Condé Nast satte fart på Vogue som exklusiv modetidning genom att nischa tidningen hårt. Den skulle vända sig till modeintresserade som var rika, ännu rikare och tokförmögna. Han tog bra betalt för annonser trots relativt låg upplaga – och idén håller än idag. Även om läsarna inte nödvändigtvis tillhör de täta, så vill man i alla fall läsa om – och titta på – den världen. För i Vogue är den alltid välklädd.

Idag finns det inte bara amerikanska, franska, brittiska, italienska och tyska Vogue. Det finns även japanska, koreanska, grekiska, indiska, ryska och många fler därtill. Och för att säkra den amerikanska återväxten av läsare finns sedan 2003 en framgångsrik tonårsvariant, Teen Vogue.

I programmet bläddrarvi igenom Vogue och dess historia fylld av färgstarka chefredaktörer som Diana Vreeland och Anna Wintour, världsberömda fotografer som Irving Penn och Richard Avedon och inflytelserika Art Directors. Men hur ligger det egentligen till med själva journalistiken? Det tar vi oss också en titt på.

Veckans gäst är David Hägglund, byråchef på Storåkers som arbetat som Art Director på franska Vogue.