Banverket backar om arbetstunnel
En kritiserad arbetstunnel som skulle byggas vid Observatorielunden i Stockholm för det stora byggprojektet Citybanan blir inte av.
Det meddelade Banverket på tisdagen. Boende i området har protesterat kraftigt mot tunneln, men även andra berörda parter, enligt Banverket.
Robert Dalsjö är en av dem som under flera års tid protesterat mot tunneln.
- Ja, vi är ju väldigt glada, säger han till Radio Stockholm.
- Det visar också att en medborgerlig kamp för närmiljön lönar sig. Att makthavarna i vissa fall lyssnar och kan ta sitt förnuft till fånga.
Citybanan ska bli en dubbelspårig pendeltågstunnel mellan Tomteboda och Södra station, som beräknas vara klar år 2017. Men det återstår många juridiska turer.
Banan ska sprängas fram ur berggrunden och främst handlar domstolsärendena om missnöje med de sju arbetstunnlar som Banverket ansett sig behöva för att forsla bort sprängsten.
Och nu backar alltså Banverket när det gäller den mest kritiserade arbetstunneln, vid Observatorielunden.
- Vi har hittat en annan lösning, inom budget och inom tidplan. Och sen har vi förstås lyssnat då på de synpunkter som har kommit, och det har ju varit mycket kritik mot den här arbetstunneln, så sammantaget tycker vi då att det här blir en mycket bättre lösning, säger projektchef Kjell-Åke Averstad.
I stället för att låta lastbilarna trafikera smågatorna kring Observatorielunden, ska man enligt den nya planen öka transporterna från Norra Station och från Odenplan.
Robert Dalsjö, som bor med sin famlj vid Observatorielunden, drar en lättnadens suck.
- Ja, det här hade ju påverkat livssituationen fruktansvärt. Jag menar, under sju, åtta års tid, skulle 200 lastbilar per dygn kört lastade med sprängsten på smågatorna som våra barn använder för att komma till skolan, till parker, till kompisar, säger han.
Per Shapiro