Norska Posten rustar för vidgad marknad
De nordiska postföretagen positionerar sig för ökad konkurrens inom post- och logistikbranschen i Europa. Inför sammanslagningen av den svenska och danska posten passar norrmännen på att putsa upp sitt varumärke också i Sverige och oroas inte över att bli en mindre aktör.
– Det går an att vara lillebror och ändå bra, även om man inte är störst. Det är lättare för oss att vara flexibla och kundanpassade än det är för två stora verksamheter som väldigt mycket kommer att stå i fokus de närmaste åren när det gäller synergier och sammanslagning, säger Arne Björndahl som är chef för logistikdivisionen inom norska Posten.
Den norska Posten har de senaste fyra åren investerat 5 miljarder norska kronor i uppköp av svenska, danska och norska specialistföretag inom post och logistik, bland andra svenska budföretaget Box, men också Citymail och Frigoscandia. Medvetna val säger Arne Björndahl.
– Den strategin skiljer oss från konkurrenterna på den nordiska marknaden och att vi klarar att hitta bra lösningar för kunder. Det medför också att vi kommer att få en lönsam tillväxt. Sedan får vi se om det leder till att vi en gång blir störst, säger Arne Björndahl.
Han tror också att det blir fler sammanslagningar av postbolag i Europa.
– Kunderna blir ju europeiska, nordiska, globala och då säger det sig självt att det öppnar sig ett utrymme för att betjäna större del av marknaden för ett större geografiskt område. Därför kommer vi att se dessa konsolideringar både inom postvärlden och på logistikområdet, säger Arne Björndahl på norska Posten.
Brita-Lena Ekström
brita-lena.ekstrom@sr.se