borås

Skolan satsar en miljon på reklam

Den ökade konkurrensen från friskolorna i Borås har gjort att kommunen satsar allt mer pengar på att marknadsföra de kommunala gymnasieskolorna. Förra året satsades omkring 900 000 kronor på att locka elever. 
– I en konkurrensdrabbad tid är reklam nödändig, säger Bengt Dufva, utbildningschef i Borås.

Grafiska profiler, logotyper o text som lockar .... ja reklambyråerna ska hjälpa de kommunala skolorna att stå sig i konkurrensen med friskolorna, som blir allt fler i Borås.

– Reklam kostar uppåt en miljon, men det är en bråkdel av den totalta budgeten, menar utbildningschefen Bengt Dufva.

På Bäckängsgymnasiet har man i år för första gången anlitat en reklambyrå.

– Det är viktigt för alla - både för tilltänka elever och för att skolan ska ha en tydlig profil, menar gymnasiechefen Pär Arvidsson Fäldt.