Medier

Presidentvalet får låg prioritet i den kinesiska statliga televisionen

Mediebevakningen av USA-valet är enormt omfattande, i alla fall i västvärlden. Men i världens folkrikaste land, då - hur rapporterar de kinesiska medierna medier om presidentvalet? Hanna Sahlberg rapporeterar från Peking.

I Kina kommer de traditionella statliga kvällsnyheterna naturligtvis att nämna resultatet av presidentvalet i USA.

Gissningsvis kommer ämnet att ägnas omkring fem minuters uppmärksamhet ungefär 20 minuter in i nyhetssändningen, efter att alla de viktiga kommunistledarnas aktiviteter har avrapporterats i rangordning: President Hu Jintao toppar sändningen, sedan premiärminister Wenjiabao och så vidare nedför på politbyråns rangskala...

Men det finns också andra medier än de rent statliga, och de tillämpar inte samma politiska nyhetsvärdering, även om de kontrolleras och censureras flitigt. De kommersiella kinesiska medierna som till exempel den värenommerade tidningen Nanfang Zhoumo och den stora nyhetsportalen Sina.com har hunnit växa till sig sedan förra presidentvalet i USA för fyra år sedan och flera har skickat korresponenter och har temasidor på nätet.

Hur pass intresserade kineserna är av valet i USA varierar naturligtvis beroende på vem man frågar. En taxichaufför som sitter med radion hela dagen har säkert en åsikt, medan många andra, både välbeställda och fattiga, i stort sett struntar i medianyheter. Efter år av censur har många kineser lågt förtroende och litet intresse för medier.

Sedan ekonomin började gå sämre har Kina också märkbart riktat sig mer inåt. Få hoppas på att något gott ska komma från finanskrisens USA, och ledarnas ord handlar om att satsa på Kina.

                                                          Hanna Sahlberg
                                                    hanna.sahlberg@sr.se