250 timmar lokal journalistik varje dag

Vi är och ska vara det mediebolag som bäst speglar och med hög närvaro finns i alla de verkligheter som är Sverige, därför fortsätter vi satsa på lokalt innehåll och fler popup-redaktioner, skriver Olov Carlsson, bitr programdirektör med ansvar för innehållsproduktionen. 

Ett av Sveriges Radios viktigaste uppdrag är att finnas närvarande i hela Sverige. Det är hos oss vardagen ska speglas, hos oss du ska höra de nyheter som finns närmast dig och som berör mest. Därför fortsätter vi satsa lokalt. Inget annat mediebolag kan uppvisa en högre lokal närvaro eller samlar lika stor mängd lokalt innehåll.

Sedan 1920-talet har Sveriges Radio rapporterat nyheter från Sverige och världen och sedan 1977 har den lokala radion funnits runt om i landet för att sätta fokus på det som händer i allas vår närhet. Idag har vi fasta redaktioner på 50 platser i landet, redaktioner som producerar lokal journalistik i 26 lokala kanaler från norr till söder, från öst till väst och samlar röster och reaktioner från hela landet i våra nationella kanaler.

Men det stannar inte vid det, vi har bestämt oss för att satsa på journalistik och hög närvaro istället för lokaler. Därför ökar vi vår lokala bevakning genom att kontinuerligt, planerat och strukturerat fortsätta att aktivt jobba med popup-satsningar*. På så sätt kan Sveriges Radio ha kontinuerlig bevakning och lokal närvaro i Sveriges samtliga 290 kommuner. 2020 etablerade vi redaktionell närvaro i ett stort antal kommuner utöver vår 50 fasta redaktioner. Under 2021 har vi popup-satsningar i närmare 60 kommuner och flera av satsningarna innebär närvaro på många mindre orter, platser eller stadsdelar.  Den lokala, nära, journalistiken är essentiell för oss. 

Sannolikt är det också därför P4 i dag är Sveriges absolut största radiokanal med 3,5 miljoner lyssnare en genomsnittlig dag** och fungerar som kitt i det lokala samhället. Varje vardag sänder P4-kanalerna 9,5 timmar lokalt producerat innehåll med de viktigaste lokala nyheterna, aktualiteterna, sporten, kulturen och debatten. Ambitionen är att sätta den lokala nyhetsagendan och nyheter från P4 citeras ofta av andra medier. Lokala nyhetsspellistor i SR Play-appen och på de 26 lokala sajterna gör nyheterna tillgängliga när som helst. Det är bra, det lokala innehållet engagerar och ska ges utrymme. I P4 gör vi just det och lyssningen har ökat under året, speciellt hos åldersgrupperna 20-34 och 65-79 där vi kan se att vårt lokala nyhets- och aktualitetsfokus i kombination med vår rapportering från herrarnas fotbolls-EM och OS i Tokyo*** bidragit till detta.

Men det är också viktigt för oss att synliggöra det lokala innehållet i våra nationella sändningar, där de lokala frågorna hörs allt mer både i våra nyheter från Ekot och i våra största aktualitetsprogram i P1 – P1-morgon och Studio Ett. Självklart finns de lokala nyheterna också med i våra nationella spellistor i appen Sveriges Radio Play.

Den digitala on demand-lyssningen på P4:s program är än så länge lägre än till exempel program och poddar från P1 och P3. Det är ganska väntat då P4 är den stora dagsaktuella live-kanalen, men det produceras mycket innehåll som vi tror att våra lyssnare kommer vara intresserade av i nya format. Det senaste exemplet är P4 Story (https://sverigesradio.se/p4-story) där vi i 20 minuter långa poddavsnitt lyfter fram viktiga lokala nyhetshändelser som på olika sätt inte bara engagerat lokalt utan också nationellt. Som i ett av de senaste avsnitten där P4 Gotland berättar om konserten i Burgsvik som blev ett superspridarevent för covid-19 eller berättelsen om villaägarna i Jönköping som bor i hus som byggts på förgiftad mark och idag saknar möjlighet att ta sig ur sin situation.
Lyssna gärna, mycket mer lyssning kommer.

ALLA KOMMUNER HÖRS

Vi följer upp den lokala rapportering noga eftersom vi vill se till att vi inte missar någon del av landet. Därför införde vi förra året ett nytt strategiskt mål – att vi ska finnas på plats och rapportera från Sveriges samtliga kommuner minst en gång varje tertial. Det lever vi upp till med råge – det visar också den senaste tertialrapporten och i själva verket är vi på plats och producerar innehåll i majoriteten av alla kommuner varje månad.

Vår fortsatta satsning på arbetssättet med popup-satsningar stärker också den lokala närvaron. Popup- satsningarna ser olika ut efter olika behov men har en sak gemensamt; de görs med målet att utan ett specifikt reportage i åtanke finnas på platser där vi inte alltid finns permanent. Genom att våra reportrar träffar och tar del av historier från människorna på de orter vi speglar skapar vi tillsammans med våra lyssnare ännu mer innehåll från folks vardag. Det är ett annat strategiskt mål vi har, allt fler människor ska känna igen sin vardag i våra sändningar.  

Hittills under 2021 har vi som ni kan se på kartan ovan haft popup-satsningar från Gällivare i norr till Ystad i söder. Vi har kunnat förmedla många både oväntade och fantastiska historier för att vi kan vara på plats, ta oss tid och lyssna. Det skapas otroligt mycket spännande innehåll genom detta arbetssätt. Bara för att nämna några så samarbetar just nu P4 Dalarna och Radio Swedens somaliska redaktion under sex månader i området Tjärna Ängar i Borlänge och träffar där nya lyssnare och får perspektiv och berättelser på två språk. P4 Göteborg har tidigare i år varit i Tynnered och är just nu i Lerum. P4 Örebro landade sin popup-satsning i Oxhagen och P4 Kristianstads slog upp sin popup-redaktion i Åstorp. Men vi har också funnits på plats och skildrat vardagen i Vemdalen, på Höga Kusten, i Hylte, Strömstad, Ragunda, Boden, Sjöbo, Torsås och i Löttorp på Öland.
Det är så vi lever upp till namnet Sveriges Radio.    

Olov Carlsson
Biträdande programdirektör med ansvar för innehållsproduktionen

* Olov Carlsson: Om popup-satsningar 2020
Micke Österlund: Om nysatsning på P4 och arbetet med pop up-redaktionerna - start 2019
**
Tertial 2 2021
*** https://sverigesradio.se/artikel/jakten-pa-em-och-os-medaljer-ledde-till-rekordlyssning-i-p4