Fettskatt ska göra amerikanarna smalare

Ett av världens största livsmedelsföretag, amerikanska Kraft Foods ska se över hela sin produktion. Dels för att amerikanerna ska gå ner i vikt men framför allt för att slippa betala skadestånd till alla överviktiga.
I dag är dubbelt så många amerikanska barn och tre gånger så många amerikanska ungdomar feta om man jämför med hur det var vid mitten av 70-talet. I USA skyller man helst på livsmedelsindustrin som säljer produkter med fett och socker, gärna riktade till barn. Lagstiftning diskuteras I takt med att kilona blir fler ökar trycket på dem som tillverkar kaloribomberna. Politikerna diskuterar lagstiftning, och hotar med fettskatt för onyttiga produkter och det finns de som tror att livsmedelsindustrin bara är några kaksmulor ifrån att hamna i samma skadeståndsträsk som tobaksindustrin. Risk för skadestånd Den som blir anklagad för att sälja produkter som gör folk feta, och det kan ju i princip gälla vilken livsmedelstillverkare som helst kanske undantaget grönsaksodlare, kommer i framtiden att få betala. Och i Amerika är skadestånden höga. Det sätter nu fart på industrin. McDonalds ska i sommar på försök börja sälja en påse skivad färsk frukt till sina barnmenyer i stället för pommes frites. Men framför allt går nu den största amerikanska livsmedelstillverkaren, Kraft Foods ut och ska se över hela sin produktion, vad man tillverkar, vad som finns i maten och hur den marknadsförs. Världsråd för nyttig mat Budskapet är mindre portioner och färre kalorier. Företaget ska inrätta ett världsomspännande råd för nyttig mat, allt för att analytikerna säger att fetmaanklagelser snart kommer att slå hårt mot vinsterna i livsmedelsindustrin. Frågan är nu bara eftersom kraft äger Marabou i Sverige, om chokladkakorna i framtiden blir små som tändsticksaskar. Allt för att vi inte ska bli feta och sen kräva pengar.
Stefan Winiger