Fiktiv litteraturkritik
Litteraturkritiker skriver fiktiv kritik. Genren är inte ny; den polske författaren Stanislaw Lem ägnade en hel antologi åt att recensera påhittade böcker i ”Det perfekta tomrummet” (i svensk översättning av Kjell Rehnström, 1975. Det polska originalets titel: ”Doskonala próżnia", 1971). Hör om bland annat Paolo Roberto Scharins debut ”Kronologins hemliga väsen” och Udo Frankes ”Barrieren”.
2009-06-16
Amanda Svensson recenserar Markus Kamms tredje och i särklass sämsta roman "Johanna Lundströms spegelfantasier" som handlar om Johanna Lundströms resa mot att bli en intellektuellt värdig kulturpersonlighet.
2009-06-09
Anneli Jordahl om Gunhild Andersson debut "Kornmjölsgröt och Camus", som är en inträngande skildring av dagens klassamhälle.
2009-05-22
Jens Liljestrand har läst Sven Gabrielssons livsverk "Procenten", en skildring inifrån den svenska biståndsvärlden.
2009-05-15
Fabian Kastner recenserar Udo Frankes väldiga romanprojekt "Barrieren", som handlar om författarens ständigt uppskjutna försök att skriva den stora samtidsromanen.
2009-05-08
Gabriella Håkansson om Kjell-Alvar Dindenauts sensationella debutroman "Guds nåd", där läsaren möter friherren Rutger Maclean.
2009-05-01
Mikael van Reis om Paolo Roberto Scharins storartade debutroman ”Kronologins hemliga väsen”, ett alternativ till Dan Browns bästsäljare Da Vinci-koden. Läsaren hamnar inte på Louvren i Paris, utan på Pradomuseet i Madrid och framför Diego Velázquez rumsskildring ”Hovdamerna” från 1656.