Färre slakterier försämrar liv för grisar

Allt fler grisar dör i djurtransporter. Det visar siffror från Scan, Sveriges största leverantör av griskött. För att öka lönsamheten har företaget lagt ned flera slakterier vilket kan leda till längre transporter och ökad press på slakterierna. Forskning visar att grisar som transporteras länge i trånga utrymmen mår dåligt.

På Scans största grisslakteri i Kristianstad visar kvalitetschefen Carsten Jörgensen runt. Här slaktas en miljon grisar om året. Varje dag anländer 4 000 till 5 000 grisar hit. Grisarna har då transporterats i upp till åtta timmar inpackade i stora långtradare.

– De flesta bilar vi har tar cirka 200 grisar. Den där bilen har till och med tre våningar, säger kvalitetschef Carsten Jörgensen.

Scan är Sveriges största leverantör av griskött. Företaget har de senaste åren satsat på att förbättra miljön i djurtransporterna, och länge sjönk också andelen dödsfall bland grisarna. Men förra året ökade antalet dödsfall återigen, då med 30 procent. Carsten Jörgensen tycker att Scan gör ett bra arbete med att förebygga dödsfall och skador bland grisarna.

– Vi har ju en väldigt lugn miljö här. Inga djur är stressade eller uppjagade på något sätt, säger Carsten Jörgensen.

Men när man tittar närmare på grisarna i stallarna där de väntar på slakt ser man att många har rivsår längs hela sidorna. Det är tecken på att transporterna inte skötts på ett bra sätt, enligt Bo Algers professor i djurhälsa på Sveriges Lantbruksuniversitet.

– I samband med de här transporterna sker det ofta att grisarna blandas. Man försöker att hålla dem åtskilda mellan besättningar, men de blandas från olika boxar. Därför är de okända för varandra.

– Grisar gör alltid upp om vem som är starkast. Då slåss grisar. Framförallt om det är en trång miljö. Då slåss grisar, och då använder de sina vassa hörntänder, och det leder till de skador du ser på huden på grisarna, säger professor Bo Algers.

Effektiviseringarna på slakterierna leder till problem. I våras avslöjades att Scan saknade rutiner både för att kontrollera att alla grisar bedövats och att de tappats på blod innan de gick in i skållningen. Två suggor misstänks ha skållats levande.

– Vad gäller den särskild händelsen med suggorna så är den under polisutredning. Så länge vi inte fått något besked från myndigheterna vill jag inte kommentera den biten, säger Scans kvalitetschef Carsten Jörgensen.

En liknande incident inträffade på ett slakteri i Rättvik i höstas. Säkerheten riskerar att försämras på grund av att flera slakterier lagts ned, menar Livsmedelsverket.

– Det tror jag absolut att det kan göra. Om man måste gå upp i slakt på de slakterier som finns kvar, på grund av att de får ta emot djur som skulle ha slaktats på nedlagda slakterier, då ökar stressen och risken för sådana här händelser tror jag absolut ökar, säger veterinär Brita Sund på Livsmedelsverket.

Ekot har tidigare i dag rapporterat att det finns brister i djuromsorgen på fyra av tio grisgårdar som kommunernas djurskyddsinspektörer kontrollerat.

Daniel Öhman
daniel.ohman@sr.se