Färdtjänsten flyttas till SL

Färdtjänsten i Stockholms län ska från den 1 juli tillhöra övrig kollektivtrafik inom SL. Det beslutade politikerna i landstingsfullmäktige på tisdagen. Beslutet får hård kritik av en enig opposition - men frågan är hur mycket länets totalt runt 70 000 färdtjänstresenärer kommer att märka av förändringen.

Den borgerliga landstingsalliansen försvarade ivrigt beslutet vid dagens debatt i fullmäktige. Genom att satsa totalt 600 miljoner kronor kommer kollektivtrafiken bli bättre för alla resenärer, sa trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M). Som exempel nämnde han att hissar, vänthallar, perronger och miljöerna runt kollektivtrafiken ska anpassas med målet att på sikt göra kollektivtrafiken så tillgänglig att särskilda lösningar för funktionshindrade ska behövas så sällan som möjligt.

Enligt Färdtjänstnämndens ordförande Anna Starbrink (FP) är det närmast en förutsättning att SL:s finansiella resurser kombineras med färdtjänstens specialkompetens.

Den 1 juli ska den nya organisationen vara igång, efter en - i sammanhanget - kort handläggnings- och utredningstid. Alldeles för kort, hävdar dock oppositionen som inte är nådig i sin kritik. Slarvigt hafsverk, dundrar socialdemokraterna, medan miljöpartiet menar att det verkar varit viktigare för majoriteten att få igenom beslutet än att till exempel ordentligt ta reda på vad handikapporganisationerna anser.

På kort sikt ska dock inte färdtjänstens resenärer märka förändringen, enligt den borgerliga majoriteten. Värre kan det bli för de anställda. Oppositionen befarar att personalstyrkan kommer att minska genom att bland annat vikariat inte förlängs.

Ulf Bungerfeldt
ulf.bungerfeldt@sr.se