SHOW

Dylan Moran muttrar med guldskruv

Komikern och ståupparrangören Mårten Andersson spänner musklerna med sitt RAW Comedy- koncept. I december bjuder han hit den brittiske megahumorstjärnan Eddie Izzard, nästa helg kommer Lewis Black till stan och igår gästade den irländska ståuppstjärnan Dylan Moran, känd från tv-serien Black Books, ett utsålt Göta Lejon i Stockholm.

Dylan Moran har utvecklat sin sjaviga livsnjutarfilosofi till ett mycket tacksamt humortrademark sedan vi lärde känna honom som den buttre bokhandlaren Bernard Black  i tv-serien Black Books.
   Trots att Moran bara är 37 år har han redan absolut gehör i sitt självvalda rollfack – den vinpimplande, samhällskritiske och lite naivistiske surgubbens. Kanske att han inte drar i sig riktigt lika många glas vin som han gjorde i föreställningen Monster (som sändes i SVT 2004) men temat är ändå på uppföljning och håret lika rufsigt på ända.

I nya showen What it is frossar Moran också girigt i choklad, utan att bjuda. För det är själva grejen med att bli vuxen menar han, att få slå hål på myten om att man måste bjuda. Perspektivet är vardagsmänniskans, familjefaderns och den evige samtidskritikerns - med guldskruv.
   För han går hårt åt samtiden och dess lättlurade invånare. Pratar om religion i termer av älvor och troll. Fyller lätt upp alla kriterier som åtminstone jag har på humor: han är aktuell, relevant, intelligent och han har gjort en imponerande research inför sitt Stockholmsbesök. Inte bara med sin sammanfattning av det svenska kynnet som en karikerad Bergmanfilmkonflikt utan också genom lokala Stureplansstudier som ger trovärdighet i den Moranska konsumtionskritiken. Och han gör en listig grej av att Sveriges styrande politiska parti är ”moderate”.

På Göta Lejon får Johan Rheborg det rätt otacksamma uppdraget att värma upp publiken innan Moran går på, med visserligen rätt skojig proktologhumor, men den är pinsamt slarvigt framförd.
   Så när Dylan Moran mot slutet av sin show tangerar samma genre med en bildstark story om en prostatakontroll blir klasskillnaden i såväl den sceniska gestaltningen som förmågan att knyta ihop skrattpåsen tyvärr alltför uppenbar.

Cecilia Djurberg
cecilia.djurberg@sr.se

FOTNOT: Dylan Moran gör även ett gästspel i Göteborg, tisdag 2 juni