Afrikansk flygmarknad växer trots kris

Flygbranschen går igenom riktigt tuffa tider just nu, särskilt i Europa. Men det är inte lika nattsvart överallt och det finns delar av världen där flygmarknaden växer.

– Just nu växer flygmarknaderna i Latinamerika, Afrika och i Asien eftersom länderna i de här delarna av världen har lyckats klara krisen okej. Den bedömningen gör David Beckerman som är konsult på analysföretaget Official Airline Guide, OAG.

– I Afrika växer marknaden för resor mellan länderna, innan behövde många människor först flyga till Europa för att sedan flyga till en annan del av Afrika, säger David Beckerman.

Men bara för att marknaderna växer betyder inte det att flygbolagen går med vinst. För att göra det krävs innovation menar David Beckerman på OAG. Och de flesta som klarar krisen har satsat på låga priser vilket gjort dem mindre beroende av affärsresenärer.

Dessutom finns det bolag som helt enkelt lyckats utnyttja sitt geografiska läge, som Emirates med utgångspunkt i Dubai. Om man reser mellan Europa och Indien, eller mellan Ryssland och Afrika så är Dubai ett bra ställe att mellanlanda på, säger David Beckerman.

– Emirates har gjort ett bra jobb, de flyger inte bara människor till och från Dubai. De har också lyckats göra sin flygplats till en stor viktigt plats att mellanlanda och byta flyg på.

Emirates resultat för perioden april 2008 till mars 2009 slutade med en vinst på motsvarande 1,8 miljarder kronor. Fast inte heller de är opåverkade, resultatet är 80 procent sämre än året innan.

För flygindustrin går genom en tuff tid och många bolag blöder pengar. Och för att överleva i framtiden kommer bolagen behöva samarbeta i nätverk och på så sätt nå många städer. Bolagens flygplansflottor bör bestå av samma flygplanstyp. Och nya flygplatser kommer hamna i utvecklingsländerna.

– De kommer inte gå flighter till lika många platser i industriländerna, men i utvecklingsländerna kommer fler och fler flygplatser få linjer, säger David Beckerman.

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se