Passagerare begär ersättning efter krock

När nu drygt tre veckor har gått sedan två av Destination Gotlands färjor kolliderade utanför Nynäshamn, har två tredjedelar av passagerarna som var med ombord begärt ersättning från rederiet.

– Jag skulle tro att det här kommer att hamna runt 1,5 - 2 miljoner kronor i ersättning till passagerarna, säger Jan-Erik Rosengren, VD på Destination Gotland.

– Det här handlar om enkla ersättningar, typ hotellrum och bilkostnader och så vidare, sedan återstår de 10-15 som är allvarligare skador. Det blir ju ett försäkringsfall och det får försäkringsbolaget följa upp, för det här kan ju ta lång tid innan vi vet vad det kommer att kosta, fortsätter Jan-Erik Rosengren.

Efter färjekollisionen har Destination Gotland fått mycket kritik för sin krishantering. VD Jan-Erik Rosengren säger att det här är något de kommer att se över, men att det ännu är för tidigt att säga hur rutinerna kommer att ändras.

Trots den turbulens som varit sedan kollisionen tror Jan-Erik Rosengren att Destination Gotland har passagerarnas förtroende.

– Jag tycker att de här senaste veckorna då vi har kört lika mycket passagerare som ifjol har visat att förtroendet är kvar.

Kollisionen mellan de två färjorna den inträffade ju utanför Nynäshamn, norr om Bedarön. När färjorna möts där blir passagen väldigt smal och trång, kommer ni att ändra färjornas passager?

– Ja, det är väl en av de bitar vi håller på och tittar på, det får vi se inför nästa säsongs turlisteläggning.

Men vad tänker du om det?

– Det är mycket möjligt att man ändrar på det.

Det kan finnas orsak?

– Det kan finnas orsak, ju bredare man har desto säkrare är det, det begriper till och med jag, säger Jan-Erik Rosengren, VD för Destination Gotland.

Magnus Liljesköld
magnus.liljeskold@sr.se