Lidl ändrar sina regler efter kritik
Efter kritik från anställda och från Handelsanställdas förbund så kommer den tyska lågpriskedjan Lidl att anpassa sina anställningsavtal efter svenska regler.
John Haataja, ombudsman på Handelsanställdas förbund, säger till Sveriges Radio Skaraborg att Lidl tar bort regeln som förbjuder en deltidsanställd att arbeta hos en konkurrent.
Även den klausul som inneburit att de anställda måste gå med på att arbeta övertid närhelst arbetsgivaren vill tas bort.
Konkurrensklausulen i avtalet innebar att en deltidsanställda på Lidl inte fick arbeta på något konkurrerande företag för att komma upp i mer arbetstid. Och eftersom de inte stod till arbetsmarknadens förfogande så riskerade de att bli av med sin A-kassa.
I tidigare avtal har också funnits delen om att en anställd måste arbeta övertid om en situation kräver detta, nåt som alltså nu tas bort.
Enligt John Haataja fick man beskedet efter diskussioner med Lidl förra veckan och han säger att man från företaget varit lyhörda för Handels synpunkter.
- Men det finns en del fånigheter i deras koncept som vi kommer att fortsätta jobba med från vår sida. Sånt som att man som anställd ska klockas eller lära sig en massa varunummer utantill, sånt som vi gjorde i Sverige på 40-talet, säger John Haataja.
Dessutom ges som exempel hur kommunikationerna med företaget fungerat, att all information måste gå via vissa kanaler.