Tuff framtid för Västerås flygplats

Flygplatsen i Västerås måste fördubbla antalet passagerare för att få ekonomin att gå ihop. Det säger Flygplatsbolagets styrelseordförande socialdemokraten Jan Hammer. År 2006 måste flygplatsen bära sina egna kostnader annars hotar nedläggning av det reguljära flyget.
Västerås flygplats fortsätter att gå med stora förluster. I år räknar man med 20 miljoner nästa år omkring 15 miljoner kronor. I går sade vänsterpartiets Mats Ericsson att det är dags att se över hur en eventuell nedläggning av flygplatsen före år 2006 skulle kunna gå till om förlusterna fortsätter. Det trots att vänsterpartiet var ett av de partier som röstade för det stora räddningspaketet till flygplatsen tidigare i våras då Västerås kommun och Luftfartsverket satsade 55 miljoner kronor för att rädda flygplatsen fram till och med år 2006. Jan Hammer är förvånad över vänsterpartiets agerande och säger till P4 Västmanland att han inte riktigt förstår varför partiet helt plötsligt bytt ståndpunkt och nu vill utreda en eventuell tidigare nedläggning av flygplatsen i Västerås. För att få en ekonomi i balans så måste antalet passagerare öka kraftigt från Västerås flygplats, säger Jan Hammer. Helst vill han se en fördubbling av antalet passagerare. För att uppnå det måste flygplatsen kunna erbjuda fler flyglinjer till och från Västerås flygplats enligt honom. För närvarande jobbar också flygplatsledningen med att försöka locka fler flygbolag att starta linjer till och från Västerås. Både till inrikes och utrikes destinationer. Jan Hammer menar också att det det snart kan komma en vändning för flygets passagerarutvecklingen. I Luftfartsverkets prognos, säger han, förväntas antalet passagerare öka med två procent under nästa år. Och 2006 då kommer Västerås flygplats ekonomi att vara i balans, det tror Jan Hammer.