Bara vinster med sextimmarsdag

En bilförsäljare och verkstad i Mölndal går i bräschen för sex timmars arbetsdag. För ett år sen gick mekanikerna på Toyota Center ner i arbetstid med bibehållen lön. I dag ser alla på företaget bara vinster med det.
– Det säger sig själv nästan att det är mycket skönare att jobba sex timmar. Jag har fördelen nu att i varje fall varannan vecka ta emot barnen när de kommer hem från skolan och ge dem mat och så där som man inte kunde innan, hjälpa dem med läxor och sådant också. Man är inte sjuk lika mycket heller. Det känns bra, säger Mats Götesson. Mats Götesson har jobbat på Toyota Center i Mölndal i fem år, fyra av dem på vanligt åttatimmarspass. Men från och med november förra året jobbar han varannan vecka 6 till 12, varannan 12 till 6. Öppettiderna har ökat, kunderna strömmar till och Mats Götesson har fått dubbelt så många kollegor. Arbetstiderna lockade Jörgen Hallberg sökte sig till Toyota Center lockad av arbetstiderna. – Det är perfekt. Goa dagar. Kommer hem tidigt och andra veckan så kan man ligga och sova lite längre. Men det är inte bara mekanikerna som hyllar modellen. Deras vd, Tommy Witedal, är lika nöjd. För även om han betalar ut mer per arbetad timme nu, gör företaget större vinst. – Självklart gör det det. Vi sänker vår bruttovinst, men tack vare att vi kan ta hand om mer kunder och har mer tid till att sälja kringtjänster än vi hade innan, så ökar vi omsättningen och på så sätt ökar vi också företagets vinst. Färre klagomål En 40-procentig försäljningsökning, en 23-procentig vinstökning, och en hel massa andra mer svårmätbara vinster i form av välmående. Säljarna, som inte gått ner i arbetstid, får till exempel lättare att ragga kunder via all uppmärksamhet. Kundtjänsten får färre klagomål, eftersom väntetiderna gått ner från fyra veckor till en. Och vd:n ser bara glada miner runt omkring sig. – Det roligaste av allt är att här finns ingen avundsjuka. Vi är alltså 95 anställda, och det är alltså 20-25 personer som går på sextimmarsprojektet. Men alla accepterar det för de ser att helheten går bra för företaget. Inget politiskt ställningstagande Den här solskenshistorien gör sig självklart fantastiskt bra som propaganda för dem som jobbar för en allmän arbetstidsförkortning. Men Tommy Witedal hade knappt hört talas om debatten innan han själv genomförde sextimmarsdagen och är inte helt bekväm med rollen som politisk förebild. – Det har varit mycket politiska partier här och vi har haft mycket professorer och vi har nästan varje vecka studiebesök från företagslivet. Men detta var något vi gjorde på detta företaget som sägs som ett starkt behov, för att lösa våra kunders problem och få en mer välmående personal. Vi vill inte delta i någon debatt från höger eller vänster, utan det här är vad vi har gjort här.
Kristina Hedberg, Göteborg kristina.hedberg@sr.se