
Bränslecellsbilarnas framtid i politikernas händer
Framtiden för bilar med alternativa bränslesystem, till exempel bränsleceller, beror till stor del på politikernas vilja att stödja den här tekniken. Det säger SAABs VD Peter Augustsson, som menar att billigare produktion måste paras med rimliga skatter på sådana här bilar för att folk ska ha råd att köpa dem.
I onsdags inledes den stora motormässan i Tokyo, där hybridbilar och bränsleceller stod högt på dagordningen. De stora tillverkarna försökte överträffa varandra med den ena mer sinnrika konstruktionen än den andra.
Japaner som Toyota, Mitsubishi, Honda och Mazda ligger långt framme på området. Men det gör också amerikanska General Motors, där numera Saab ingår. Saabs VD Peter Augustsson hävdar att rent tekniskt är bränslecellerna, motorer som alltså drivs med syre och väte istället för med bensin, väl utvecklade, men prislappen för konsumenten är fortfarande alldeles för hög.
-Idag kostar ju en sådan här bränslecellsbil flera miljoner kronor och det har ju få köpare råd med, säger han.
Ansvaret delat av tillverkare och politiker
För att få ner priset krävs att produktionen av bränslecellsbilarna blir både effektivare och storskaligare än idag, menar Peter Augustsson. Men en annan lika viktig faktor, anser han, är att politikerna visar välvilja, och till exempel inbjuder till att köpa bilar med alternativa bränslesystem genom att reglera beskattningen av dem.
- Om det här ska slå igenom får ju skatten på de här bilarna inte bli högre än för en vanlig personbil, säger Peter Augustsson.
I japan sker redan idag en viss sponsring av bilar med alterantiva bränslesystem. Till exempel kan staten skjuta till uppemot tio procent av inköpspriset för den som köper en hybridbil, som drivs både med el och bensin.