Bra bemötande i sjukvårdsupplysningen

Sjukvårdsupplysningen i Skåne fungerar väl. När människor väl kommer fram på telefon bli de bra bemötta och får goda medicinska råd. Det visar en undersökning som inom kort ska presenteras för hälso- och sjukvårdsledningen i Region Skåne
En tredjedel av de som ringer får rådet att vårda sig själva och vänta med att söka vård hos primärvården eller gå till akuten. Region Skåne har låtit telefonintervjua 175 av dem som ringt sjukvårdsupplysningen. Resultatet visar att 97 procent var nöjda med bemötandet, 91 procent var tillfreds med det medicinska råd de fick, och 94 procent följde rådet. – Man känner en trygghet och man upplever att man får goda råda av en vänlig och hjälpsam personal, säger Björn Jonsson på regiondirektörens stab. Samtidigt har landstinget i Halland gjort en utvärdering av sin sjukvårdsupplysning. Där är patienterna inte riktigt lika nöjda som i Skåne, men utredaren har ändå kommit fram till att sjukvårdsupplysningen har avlastat primärvården och akuten mycket. Sju av tio som hade tänkt gå till doktorn, men som i stället rekommenderades egenvård nöjde sig med det och blev friska av sig själva. I Varberg med drygt 50 000 invånare räknar man med att sjukvårdsupplysningen sparar 2 500 läkarbesök om året. I Skåne har det stora problemet hela tiden varit att det ibland är svårt att komma fram till sjukvårdsupplysningen. Enligt den senaste statistiken från Region Skåne är det bara 45 procent som får svar inom tre minuter. Det ska vara 85 procent, men kanske har man lovat för mycket. 0 Det är möjligt. Det blir en ansamling av samtal på kvällen och det är inte så lätt att bemanna upp för det. Men det pågår arbete frenetiskt på den kanten, säger Björn Jonsson.
Torbjörn Esping