Saabhandlare satsar asiatiskt i stället
Världens största Saab-handlare satsar nu asiatiskt. Svensk Bil börjar vid årsskiftet att sälja japanska och koreanska bilar för att kompensera sig för Saabs försäljningsras - bara i november nyregistrerades bara 601 Saab-bilar - en minskning på 55 procent.
I år kommer Svenska Bil att sälja omkring 1 300 Saab-bilar, jämfört med 4300 förra året. Företagets nedgång följer Saabs nedgång på den svenska marknaden, runt 70 procent i år.
Nu ser Svenska Bil om sitt hus. 150 anställda har sagts upp -och nu plockar företaget in fler modeller i bilhallarna för att få upp försäljningen. Från årsskiftet finns det inte bara GM-bilar i utbudet utan också japanska Nissan och Mitsubishi och koreanska Kia. Lars-Gunnar Jönsson är VD för Svenska Bil.
– Delvis är det ett sätt att gardera sig, men vi har upplevt nedgången i ett år och vagnparken har tappat. Vi tror inte det blir samma försäljning 2010, även om Saab får fortsätta. Det blir inte den nivån somn för två år sen. Att vi tagit in nya bilmärken är för att kompensera bortfallet som varit. säger Lars-Gunnar Jönsson, VD för Svenska Bil.
Om Saab överlever kommer det att ta tre år innan försäljningen återhämtar sig, tror Lars-Gunnar Jönsson. Men kan man se det nya asiastiska sortimentet som en gardering mot en nedläggning av Saab?
– Det är svårt att tänka så, åtgärderna som vi har gjort gäller både om Saab finns där eller inte finns.
Bosse Adriansson
bosse.adriansson@sr.se