Fler klagomål på hantverkare
Klagomål på hantverkare ökar kraftigt i hela landet och 2009 var det tio procent fler som klagade än året innan. Det visar statistik från Konsumentverket och Västmanland är inget undantag.
Inger Merimaa är konsumentjuridisk rådgivare på Västerås stad och hon säger att känslan är att klagomålen har ökat här också, men att de alltid fått in många klagomål när det gäller just hantverkartjänster:
– Sedan rotavdraget kom till har konsumenterna kanske en större benägenhet att anmäla att det är fel på tjänster och fakturor, säer hon.
Vanliga klagomål kan till exempel vara att man tycker att hantverkarna utfört ett felaktigt arbete, att jobbet inte blivit slutfört eller att man upplever sig ha fått saltade räkningar.
Innan man påbörjar renoveringen är det också viktigt att kolla upp den som ska göra jobbet, säger Inger Merimaa. För att kontrollera att det är en seriös hantverkare man har att göra med kan man till exempel ta reda på om han är med i någon branschorganisation, få referenser från tidigare jobb och se så att han inte har några skatteskulder hos kronofogden. Sedan kommer man till det allra viktigaste - själva avtalet.
– Självklart måste man göra ett skriftligt avtal där man kommer överens om var när och hur arbetet ska utföras. Det är jätteviktigt. Ett muntligt avtal gäller också, men det är betydligt svårare att bevisa vem som har sagt vad vid en eventuell tvist, säger Inger Merimaa.
Ida Nilsson
nyheterna.vstm@sr.se