Måndag 15 mars - Klang del 2

Karin Rehnqvist

Hur gör tonsättare när de trollar fram den ljuvaste musik ur ord och bild? Karin Rehnqvist, som vi möter i det andra programmet serien "Ord och bild blir musik”, får inspiration av ett isberg, ett urberg eller djupt ur sitt inre.

Tonsättaren Karin Rehnqvist är en pionjär. Hon var den första kvinnliga eleven i kompositionsklassen på Musikhögskolan i Stockholm. 2009 blev hon Sveriges första kvinnliga professor i musikalisk komposition. Rehnqvist tog initiativ till föreningen KVAST, Kvinnlig anhopning av svenska tonsättare, för att förbättra villkoren för kvinnor som gör musik. Hon har fått uppdraget att skriva musik till kronprinsessan Victorias bröllop.

Om Karin Rehnqvist har det sagts att hon utvecklat en av de mest särpräglade rösterna inom ny musik sedan 1960-talets Ligeti och Penderecki då hon använder folkmusikaliska idiom på ett nyskapande sätt i sin konstmusik.
Karin Rehnqvist har ofta satt ordet, rösten, i centrum för sina musikstycken. Ibland är språket påhittat eller så sjungs det baklänges, som i styckena Haya! och Davids Nimm. I programmet berättar hon varför hon valt att skriva traditionsmättade verk som Requiem aeternam och Salve Regina, vilka kräver ord - anrop, bön och rit – där till och med ordet Amen används.
Rehnqvist, som ofta blandar texter och dikter ur olika tidsåldrar, kulturer och språk, har under de senaste åren rört sig från urberget till himlavalvet. Från jordens sång till rymdens strängteori.
Karin Rehnqvist arbetar på en helaftonsopera i två akter, för soli, kör och orkester, med beräknad premiär 2012 på Kungliga Operan i Stockholm. Librettot är nyskrivet av Kerstin Perski.

Youtubeklipp: