Volvobesök bra för Luleå kommun
För ett år sen visade Volvo upp en ny bilmodell för 500 motorjournalister i Luleå. Tillgång till isbanor och logimöjligheter var skälen till att Volvo valde Luleå. Från Luleå kommuns sida hoppades man att besöket skulle sätta Luleå på världens turistkartor. En tro som kritiserades från olika håll. Men nu visar det sig att kommunen fick rätt.
- Helt klart blev det en fullträff för kommunen, säger Sven-Olov Hederyd, informationschef på Luleå kommun när han går igenom det digra pressmaterialet från förra året.
För ganska precis ett år sedan besökte över 500 journalister från hela världen under några veckor Luleå. Framförallt skriva om den nya bilmodell som Volvo lanserade.
Men när Sven Olov hederyd går igenom pressmaterialet kan han konstatera att det skrivits väldigt mycket om Luleå, skärgården, världsarvet i Gammelstad och naturen också.
Gratis reklamkampanj
Han är särskilt nöjd över att det inte kostat kommunen eller skattebetalarna en krona. Tvärtom så tjänade kommunen omkring 200.000 kronor i reda pengar på att hålla isvägarna i körbart skick åt Volvo. En helt gratis reklamkampanj för kommunen som dessutom nått väldigt många.
- Det handlar om stora upplagor, till exempel Frankfurter Allgemeine som bara dom har en upplaga på en miljon, säger Sven-Olov Hederyd.
Det kan vara så att Luleå kommun kan bli värd för liknande arrangemang i framtiden säger Sven-Olov Hederyd, men han vill inte avslöja något om vilka, eller när det skulle kunna bli.
Staffan Andersson, SR Norrbotten
E-post
E-post