
Henke lockar press och pengar
Intresset för Landskrona BoIS har vuxit sedan det blev klart att Henrik Larsson blev ny tränare i klubben. Det handlar bland annat om ökad försäljning av årskort och större sponsorintäkter.
Enligt Johan Nilsson som är marknadsansvarig i klubben har Landskrona BoIS´ sponsorintäkter ökat med mellan 35 och 40 procent i år, och årskortsförsäljningen har ökat med mellan 40 och 50 procent. Då är det ändå flera veckor kvar till premiären.
– Framförallt alla dem som varit med oss under åren är jättepositiva. Förhoppningsvis får de lite valuta i form av sus och glamour kring Landskrona BoIS, säger han.
– Och ökar intresset för klubben så ökar förstås intäkterna också, säger han.
Från kommunens sida säger man att kopplingen mellan Henrik Larsson och Landskrona är bra för stadens varumärke och att det sätter staden på kartan. För det handlar också om ett väldigt stort intresse från media både nationellt och internationellt.
Klubbens Johan Nilsson berättar att 25 journalister bevakade den första träningen, och när laget spelade en träningsmatch mot Qviding fanns ett tv-team från Skottland på plats.
– Där ser man storheten med Henrik Larsson, att vi kan få hit ett TV-team därifrån. Men vi talar också om en av världens bästa fotbollsspelare.
Anna Hanspers
anna.hanspers@sr.se