TEMA: Fyra Manga & en Coca Cola

Kan man i dag tala om en global populärkultur? Hur ser den ut i så fall och vad händer med den s.k. Coca Cola-kulturen nu när Kina och Indien växer sig starka? Delar världens medelklass samma kultur, eller är det en chimär? Vilken betydelse har populärkulturen – kan den leda till politiska förändringar? Finns det drag av kolonialismens exotism i omfamnandet av allt som upplevs som nytt och spännande? Varför granskas exempelvis inte kvinnosynen i Manga på samma sätt som i Disneys serier?

Del 1: Den nya globala populärkulturen
Onsdag 21 april 2010

Görrel Espelund börjar Obs nya serie med en rapport från Sydafrika, ledande på kontinenten när det gäller att producera och sprida masskultur. Ett exempel är den tjugo år gamla, omåttligt populära tv-serien Generations med Kristoff St. John, Jonelle Allen and Kelly Rutherford i några av rollerna.



Del 2: Indiska IT-pirater ger global vinst
Fredag 23 april 2010

Den illegala nedladdningen av framförallt filmer på nätet har vuxit lavinartat i Indien under senare år. Indien är i dag världens fjärde största illegala nedladdningsnation efter USA, Storbritannien och Kanada. Varje kväll slås miljontals datorer på över hela Indien men det leder sällan till polisingripande. Det är mest amerikanska filmbolag som protesterar. Per J Andersson förklarar landets positiva inställning till nätpiraterna.



Del 3 & 4: Asiens Idol – Super Girl
Onsdag 28 april 2010

År 2005 röstade 400 miljoner TV-tittare fram Li Yuchun till ”Super Girl”, den mest framgångsrika varianten av kinesiska idol-program. I Kina agerar regimen vakthund mot allt som kan ”hota stabiliteten”, men ändå genererar populära TV-program om trångboddhet och äktenskapsmarknad livliga debatter. Essäisten Liu Yu hävdar att det bara är en kultur som kan tolerera den dåliga smaken som är kapabel att också utveckla den goda smaken. Sociologen Jan Olof Nilsson berättar om populärkulturen i Kina och frågar sig om den kan bidra till att utveckla demokratin i landet.


Multikonstnären Dmitri Plax bjuder på muntlig bio; en kortfilm om en fjortonårig pojke någonstans i det forna östblocket. Året är 1984 och efter att ha lyssnat på en kortvågssändning från London med ett engelskt band bestämmer han sig för att till varje pris skaffa LP:n och lyssna på den där låten igen. Men det verkliga livet har än en gång överträffat fantasin, för inte ens George Orwell kunde förutse att en skiva skulle kunna kosta en månadslön 1984. Bandet var Deep Purple och LP:n hette Perfect Stranger, en skiva som kunde förändra hans liv och därför såldes på den svarta marknaden i det forna Sovjetunionen och andra östländer.


Del 5: Turister i hyperverkligheten
Måndag 3 maj 2010

Turismen har blivit mindre exklusiv, men mer genomträngande än någonsin; en modell för hur människor idag förväntas tillägna sig världen.  
                                                                                              – Dan Jönsson

Dan Jönsson reflekterar kring turismen – ett fenomen som genomsyrar samtiden och fortsätter Obs serie om global populärkultur. Varje år sker en miljard turistbesök i världen; alla människor är potentiella turister och alla platser potentiella turistmål. Dagens globala turism har blivit ett ideal för hur nutidsmänniskan förväntas tillägna sig världen: som ett utbud av upplevelser.



Del 6: Parallella världar
Fredag 14 maj 2010

Filmindustrin i Nigeria är Afrikas största. Den inbringar mycket pengar, växer stadigt och i flera afrikanska länder ser man mer film från Nigeria, än från Hollywood. Men så var det inte heller amerikanska influenser som lade grunden för den afrikanska filmproduktionen – utan influenser från Indien. Under lång tid har Bombays Bollywood tjänstgjort som drömfabrik för Afrika och Mellanöstern. Bollywood har haft stor betydelse för utvecklingen av filmindustrin i Västafrika, och i dag är filmindustrin i Nigeria – Nollywood – kontinentens största. Per J Andersson berättar om hur filmer från Bollywood sprids över stora delar av världen.



Del 7: Same same but different

Måndag 17 maj 2010

Ord som terrorism, konspiration, minoritet, kommission, styrelse och governance har alla översatts, omvandlats och hamnat i nya sammanhang. Leder globaliseringen till utsuddning av skillnader mellan länder och folk? Eller är det tvärtom, så att skillnader och motsättningar mellan kulturer består? Inga Brandell berättar om hur globaliseringen sprider ord och begrepp över världen, och vad som till exempel hände när Internationella valutafondens begrepp Good Governance år 1997 skulle börja användas i Thailand.



Del 8: Amerikansk masskultur som maktfaktor
Tisdag 25 maj 2010

Global populärkultur är en maktfaktor. Det slår den franske sociologen Frédéric Martel fast i en ny debattbok där han kommer med det kontroversiella påståendet att fransmännen – och vi andra européer också – har mycket att lära av den amerikanska kulturindustrin. Enligt Martel har vi i Europa en unik resurs i våra stora befolkningsgrupper med invandrarbakgrund. Om de fick större inflytande över den europeiska kulturindustrin skulle vi också kunna nå fram till det som amerikaner är så bra på: en standardförpackad mångfald i våra kulturprodukter. Theresa Bénér har läst Frédérick Martels nya bok Mainstream.



Del 9: Schlagerfestivalen erövrar världen
Torsdag 27 maj 2010

EBU som arrangerar Eurovisionsschlagerfestivalen har sålt formatet till ett asiatiskt tv-bolag som bjudit in fjorton länder till tävlingen Our Sound – Asian Pacific Song Contest som ska gå av stapeln i november- med över tre miljarder potentiella tittare.

Jan Olof Nilsson funderar över hur man förbereder sig i Kina för ett deltagande. Många är skeptiska, Asien är inte Europa och där finns inte alls samma slags gemensamma kultur. Vissa menar till och med att kineserna över huvud taget inte kan föreställa sig att rösta på ett Bollywood-bidrag.


Per J Andersson om den indiska attityden till Our Sound – Asian Pacific Song Contest.  Alla indiska tittare får två röster var, har man bestämt, varav den ena kan läggas på hemlandets bidrag. Det bäddar för festivalsuccé, tror Per J Andersson.


Dmitri Plax om Europas sista diktatur – Vitryssland – och landets förhållande nu och då till Eurovisionsschlagerfestivalen. Plax menar att Eurovisionsschlagerfestivalen spelar den den vitryska diktaturen i händerna på ett infamt sätt.


Del 10: Kärlek på burk i arabvärlden
Måndag 18 oktober

Ann Sofie Roald om hur satellit-tv och Internet förändrat tv-utbudet i den arabiska världen. Enligt statistiken ska hälften av alla kvinnor över femton i arabvärlden ha sett sista avsnittet av den turkiska tv-serien Noor, studenter i Jordanien, Palestina och Syrien tittar på amerikanska tv-serier och bland en stor del av befolkningarna är frispråkiga, turkiska kärleksserier populära, vilket påverkar öppenheten och synen på relationer.