Resegarantikostnad ökade rejält

Vinterns snöväder har kostat för trafikbolagen. Upplands lokaltrafik betalade ut nästan tre gånger så mycket i ersättning till försenade resenärer under första kvartalet i år, jämfört med samma period förra året.

 – Med den vinter vi har haft i år, som särskilt har drabbat tågtrafiken, är det inte så konstigt att vi har haft många fler resegarantiärenden, säger UL:s informatonschef Sture Jonsson.

UL betalade ut ersättning till ett värde av 678 000 kronor för årets tre första månader, nästan tre gånger så mycket som samma period förra året. Men även om det är en hög summa så ryms den inom de ekonomiska ramarna, enligt Sture Jonsson.

Alla som blivit försenade 20 minuter eller mer fick kompensation i form av ett endagarskort, eller ersättning om man tagit taxi med upp till 400 kronor.

Giti Ràji åker buss till jobbet och blev försenad flera gånger i vintras. Men hon tyckte det var för krångligt att ansöka om ersättning.

– Det är hopplöst, man ska fylla i så mycket blanketter, så jag orkade inte.

Stockholms lokaltrafik och SJ gav resenärerna kompensation för alla förseningar i en klump, till exempel ett nytt månadskort för SJ:s pendlare. Men det var inte aktuellt för UL, säger Sture Jonsson.

– Omfattningen av störningarna har varit mycket större för både SL och SJ.


Anna Dahllöv
upplandsnytt@sr.se