Piteå

Studio Acusticum redo för forskning

Efter flera års planer på att få sätta i gång kan Studio Acusticum i Piteå börja användas för forskning till årsskiftet.

Ett första besked har precis kommit att det forskningsprogram som ska ha sin bas i konserthuset har chans att få pengar.

Sara Hammarström är flöjtist i Norrbottensmusikens ensemble för nutida musik, Norrbotten Neo, och hon tycker att forskningen verkar spännande.

– Det är fantastiskt om det kan dras lärdomar så att alla konserthus aom byggs har bättre utgångspunkt för hur man ska bygga för att det ska bli bästa möjliga ljud, säger hon.

Hela Studio Acusticum är byggt med tanke på att både Sara Hammarströms flöjt med konstmusik, och alla möjliga andra musikstilar och framträdanden ska komma till sin rätt.

Största hemligheten är ett motordrivet höj- och sänkbart tak som genom att ändra volymen i rummet också ändrar akustiken och gör det möjligt att forska.

– Ett givet experiment är att ha samma ensemble och samma musik, och sedan gör man två insamlingar. Sedan studerar man hur inspelningen låter och hur musikerna agerar när de får en förändrad akustik att jobba i till exempel, berättar Jan Berg som är docent i ljudteknik vid institutionen för musik och medier på LTU i Piteå.

– Allt är en fråga om att skapa nya klanger, öka möjligheten att uttrycka sig, öka möjligheten att få ta emot nya uttryck och själv påverkas av det på nya sätt.

Forskarna har sökt pengar hos stiftelsen Riksbankens jubileumsfond. 20 miljoner ska forskningsprogrammet kosta, och det är ingen idé sätta i gång med ett av alla delprojekten i förtid, bara för att det i sig skulle vara billigare enligt Jan Berg.

– När vi väl ställer en orkester på scenen kan två eller tre eller kanske fyra projekt samtidigt hämta data från det här som händer. Vi sparar ganska mycket pengar på att göra på det viset, i stället för om vi skulle göra om det fyra gånger fast med lite olika perspektiv, säger han.