Kunglig hovleverantör av musik

Ett verk för kör, orkester och solist - ja, så mycket kan tonsättaren Karin Rehnqvist om det verk hon komponerat för kronprinsessbröllopet i juni, men det mesta kring bröllopet hålls hemligt tills dess att första tonen tas i Storkyrkan 19 juni.

- Varje stycke är nytt, varje stycke är annorlunda, men sen har man sina trix och sina bomärken; hur min musik låter. Så jag tror att man kommer att känna igen min musik, men det är inget som har klingat förut, säger Karin Rehnqvist.
Mitt i Musiken

Redan i januari kunde Mitt i musiken avslöja att det prestigfulla uppdraget att komponera musik för kronprinsessbröllopets vigselceremoni gått till tonsättaren Karin Rehnqvist. Hon är en av Sveriges mest erfarna yrkestonsättare, men det har varit några intensiva månader sedan dess och Karin Rehnqvist har fått många samtal från massmedierna. Hon upplever ändå att hon kunnat arbeta i fred med att färdigställa verket.

- Annars brukar man med alla medel försöka få någon uppmärksamhet kring ett stycke, men nu har jag fått öva mig på att vara lite hemlighetsfull, säger Karin Rehnqvist.

Vad kan du berätta om musiken?

- Det är högtidligt och högstämt. Och vackert, jag tycker själv att det är väldigt vackert, men det där med skönhet, där kan smaken vara väldigt olika, säger Karin Rehnqvist.

Sveriges mest kända bröllopsmusik skevs 1744 av Johan Ehlmich Romans Drottningholmsmusiken till bröllopet mellan kronprinsen Adolf Fredrik och den preussisk prinsessan Lovisa Ulrika. Men förutsättningarna för att skriva ett sånt portalverk ser helt annorlunda ut idag, säger Karin Rehnqvist.

- Det finns så mycket musik och det görs så oerhört mycket musik. Och allting existerar också. När Drottningholmsmusiken skrevs så fanns ju inte allt på skiva och inte på noter heller.  Så att man skrev mer för att det behövdes ett stycke musik. Så det man kan säga är att det finns väldigt mycket musik redan som man kan använda, men däremot behövs det göras nytt annars dör saker - om det inte hela tiden förnyas.

Karin Rehnqvist har förnyat svensk musik och hon är en förebild på många sätt; hon är professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och nu blir hon förmdligen den första kvinna i historien som skriver musik till ett kungligt bröllop.

- Det är roligt att det är ny musik på bröllopet, så tänker jag och sen är det jättekul att man visar på att det finns kvinnliga tonsättare idag. Det är ju ett annorlunda uppdrag och det här med riten och ceremonin det är ju mina teman.

Var det helt okontroversiellt  att tacka ja till den här beställningen?

- Ja, på så sätt att det är Gustav Sjöqvist som varit min kontakt i Storkyrkan och det är Kungliga Musikaliska Akademins beställningsverk. Så det är vår gåva - jag är ju med i akademin - till brudparet. Jag tycker att det är ett annorlunda uppdrag verkligen och det här med riten och ceremonin är mina teman från början så jag tycker att det har varit ett jätteroligt uppdrag.

Stockholms stads uppmaning till poeter att dikta kärleksdikter till brudparet startade en jättedebatt.

- Ja, det förstår jag, att man tackar nej till att göra något som ska viskas från träd på Strandvägen i detta trafikbuller. Det var mer ett jippo.

Men det är inte det att man tar ställning till monarkin?

- Det är klart att en del gjorde det och det är väl självklart så att en del inte kan tänka sig att skriva för en kunglig visgsel, men jag har inga problem med det. Jag tycker att det är självklart ska vara fin musik när Sveriges kronprinsessa gifter sig. Det tycker jag vore väldigt tråkigt om det inte var bra musik och det inte var nyskriven musik. Det är ju faktiskt lite modigt till och med.

Hur mycket kommer du att utmana förstagångslyssnare av vad man kallar ny musik?

- Det kan jag inte säga - det vet man aldrig. Jag har ju min stil och jag har skrivit i min stil, så är det.

Om man skulle ta fram någonting ur din produktion som kan peka åt vad det kommer att bli - vad skulle du ta fram då?

- Ja, då skulle jag nog säga Ljus av ljus, som också är för kör, men det är för barnkör och orkester och det är lite annat. Det är också ett ljus, detta är ju en ljus högtid, så det är en ljus klang men ett större vemod i Ljus av ljus.

Andreas Lindahl

andreas.lindahl@sr.se