östergötland

Datajournaler skapar huvudvärk i vården

Larmet från läkare i landstinget om de stora problem man haft med journalsystemet Cosmic den senaste tiden har fått effekt. Inom kort ska läkarna träffa leverantören för att reda ut problemen. Samtidigt vittnar patienter om fel som uppstått.

Så här berättar en kvinna från länet om när hon fick sin medicin utskriven på en annan person tidigare i år:

- Jag var på läkarbesök på vårdcentralen och fick antibiotika och ett läkarintyg utskrivet. När jag kom hem skulle jag scanna in mitt läkarintyg på datorn och då upptäckte jag att det var utskrivet på en person född 1922. Jag är lite yngre...

- Det fick mig att börja fundera på det här med receptet också. Jag ringde upp apoteket och frågade om min medicin kommit in. Jag uppgav den andra personens personnummer. Och där fanns min medicin utskriven.

Problemet reddes ut och ingen led skada av incidenten. Men den drabbade kvinnan uppfattade att läkaren hade flera journaler uppe samtidigt på datorn och det måste anses vara ett systemfel, menar hon.

- För det borde inte gå att ha två eller tre öppna journaler samtidigt.

Henrich Wilander är chefläkare i landstinget i Östergötland och jobbar med Cosmic. Han säger att det inte ska gå att ha flera journaler uppe samtidigt, även om det är lätt att klicka fram en patientjournal man arbetat med tidigare under dagen.

- Man kan enkelt enkelt få upp den föregående patientens journal och det innebär att precis som förr i tiden måste man förvissa sig om att man arbetar med rätt patient.

Är inte det en svaghet i systemet?

- Nej, jag tror det skulle bli väldigt trögt om man hela tiden var tvungen skriva in personnummer. Det här är ju ett annat sätt - man klickar  på rätt patient och rätt personnummer så får man det färdigskrivet.

Det är alltid den som skriver ut ett recept på läkemedel som har ansvaret för att det blir till rätt person, säger chefläkare Henrich Wilander. Han tänker nu ta reda på mer om vad som kan ha hänt när en kvinna fått sin medicin utskriven på en annan person.

- Jag vet ju vilken vårdcentral det gäller och tänker höra av mig dit och be om en förklaring från dem.

Har ni mycket jobb just nu med Cosmic?

- Nja, som situationen är nu har vi fått de rättningar vi behöver ha, vi har inga rapporter om att patienter kommit till skada. Vi kommer också att träffa leverantören vid två tillfällen i juni och diskutera hur vi kan förebygga sådana här incidenter som varit aktuella nu.

Irritation och frustration, det är reaktionerna från de vårdanställda kring journalsystemet Cosmic. Men förändringar är på väg.

- När det strular så är det allvarligt för det leder till framförallt väldigt mycket onödigt extraarbete för alla medarbetare som är beroende av att ha ett välfungerande journalsystem, säger landstingets utvecklingsdirektör Martin Magnusson.

Vad får ni för reaktioner från de anställda i vården på det här?
- Man blir naturligtvis irriterad och frustrerad för det här är ju inget arbete som ger något mervärde för patienterna. Vi vill ju alla ha ett välfungerande system utan några onödiga störningar.

Vad gör ni nu konkret för att komma till rätta med problemen?
- Vi arbetar ihop med leverantören att dels göra grundläggande förändringar i Cosmic och vi jobbar också med de strul som uppstått och som vi känner till. Det här är ett arbete som håller på hela tiden och som vi kommer att fortsätta med för journalsystemet är i stora delar inte färdigt.