GI-chatt med Ola Lauritzson 31/5-10

Sista dagen i maj pratade vår GI-expert Ola Lauritszon och Lotta om picnic-mat och tips inför sommaren grillkalas. I chatten fick många råd om maten. Hela chatten här:
moderator:Välkomna till chatten med Ola Lauritszon. Passa på att ställa din fråga nu om gi-mat, motion och hälsa!
Lotta Eriksson:Hej! Hur kommer det sig att det går att äta jordgubbar, triggar inte fruktsockret igång fettlagringen?
Ola Lauritzson:Bär innehåller relativt få kolhydrater och är helt ok enl GI. Mycket nyttigheter dessutom! Och gott förstås...
Katarina:Kan man ersätta bröd med något? Hu kan man klara sig utan bröd liksom?
Ola Lauritzson:Vet att det kan vara svårt. Men försök välja ett bättre brödalternativ åtminstone. Surdeg på rågmjöl, ex Rågkusar, funkar bra. Osötat fullkornsbröd med hela korn utan sockar funkar också bra. Undvik varianter som innehåller vetemjöl och socker.
Elisabeth:Har köpt din första bok med receptförslag på 14 dagar. Om jag behöver fortsätta pga mer viktminskning. Ska jag då köra samma recept åter igen om 14 dagar, eller skapa egna utifrån dem du har angett i boken? mvh Elisabeth
Ola Lauritzson:Du kan använda de andra recepten om du vill - de är ju alla anpassade efter viktnedgångsmenyn!
Linda:Hej! Jag efterlyser vegetariska GI-rätter i allmänhet och för grillning i synnerhet
Ola Lauritzson:quorn och halloumi tycker jag är gott att grilla. Och så finns det förstås många goda grönsaker till grillen också. Om du äter fisk så ökar ju möjligheterna oändligt!
Josefin:Hej Ola! Undrar om du har hört om det är vanligt att tappa mycket hår efter att ha börjat med GI. Jag "rivstartade" i mars månad och nu i början av maj började jag tappa markant mycket mer hår än vanligt. Samma sak inträffade för 3 år sedan då jag också "rivstartade" i mars. Är detta vanligt?? Tack på förhand!
Ola Lauritzson:Intressant (men trist för dig förstås!). Nej, det är inte vanligt vad jag känner till. Förmodligen har det att göra med att du förändrar kroppens hormonbalans och att det - i ditt fall - påverkar håravfall. Försök äta så varierat som möjligt (utan att äta en massa hög-GI kolhydrater) och fundera på att ta något kosttillskott så att du verkligen får i dig alla vitaminer och mineraler.
Karin Pettersso:Har kört LCHF i 9 månader nu men tänker gå över till GI, succesivt. Har du några bra tips !!????
Ola Lauritzson:Mitt tips är att du gör övergången långsamt och börjar med att lägga till mindre mängd med nyttiga kolhydrater de första veckorna för att därefter öka något veckorna därefter. Går säkert jättebra!
CG:Vad händer med kroppen efter man fyllt 40 år? Tycker att man lägger på sig en massa
Ola Lauritzson:Ja, det är en bra fråga - som drabbar oss alla (jag fyller själv 36 i år och tycker att jag märker skillnad). Förbränningen minskar ju med åldern. Men den stora skillnaden för de flesta är att vi faktiskt rör på oss lite mindre med åren och att vi blir lite för livsglada i god mat och vin...
Jeanette:Hej! Jag försöker äta GI så gott det går. Dock har jag problem med frukosten, då jag inte tål mjölkprotein eller nötter. Vill gärna variera och inte äta gröt varje dag. Har du något tips?
Ola Lauritzson:För att verkligen få variation tycker jag du kan tänka lite "out of the box". Det finns ju ingen som säger att frukost måste vara det vanliga (flingor/fil/gröt/etc). Man kan mycket väl tänka att frukosten också kan vara som man äter till lunch eller middag. Varm mat mättar bättre och dessutom är det en fördel att äta en rejäl frukost för en jämnare blodsockerkurva under hela dagen.
Lotta Eriksson:Hej! En fråga till, hur är det med mjölk, fil och yogurt, naturell och laktosfri, är det ok (till frukost) /Lotta
Ola Lauritzson:Naturell fil och yoghurt är helt ok, 3%. Men undvik flingor med högt GI och stort sockerinnehåll. En osötad müsli eller nötblandning med bär funkar däremot utmärkt!
Anci G:Förtjust i Latte. Är det bättre med sojalatte? Nyttig croissant till är toppen, går det???
Ola Lauritzson:haha...nej du. Latte med croissant får inte godkänt (men det låter ju gott...). Sojamjölken är bra för de som vill undvika laktos. Kolhydratinnehållet är däremot ungefär detsamma.
Peter:Halloj. Undrar vad som är bra mat, när jag tränar. Löper 4-5 ggr/ v. (Blir mellan 4-7 mil.)Jag har problem med att äta vetemjöl och mjölk. Ä
Ola Lauritzson:Hej Peter, du tränar ju otroligt flitigt och därför är väl utmaningen för dig att få i dig tillräckligt med energi. Rejält med protein och relativt mycket kolhydrater är bra för dig. Ät en till två timmar innan ditt pass och fyll gärna på med något som innehåller både kolhydrater och protein direkt efter träningen. Själv tar jag gärna en proteinshake efter ett träningspass och äter middag relativt snart därefter.
Jeanette:Är ägg och bacon en bra GI frukost?
Ola Lauritzson:Yes, det är utmärkt. Däremot tycker jag att du kan variera baconet så du inte äter det varje morgon. Skinka, makrill, tonfisk är några andra bra alternativ.
moderator:Tack för frågor till Ola. Nu stänger vi chatten för idag.