Skräckresa kompenseras av SJ

SJ kommer att betala tillbaka pengarna för biljetterna samt en ersättning på 800 kronor till var och en av de omkring 250 tågresenärer som satt fast i ett stekhett X 2000 tåg igår, strax utanför Flemingsberg. Men det var när tåget skulle bogseras till Södertälje som det blev olidligt, berättar Pär Fagerlund som var med.

– Då hade tåget stått där hela dagen i solen, i och för sig med dörrarna öppna. Men det personalen gör när vi ska bogseras i låg fart bortöver är att låsa dörrarna. Det finns ingen el, det finns ingen ventilation vilket medförde att på tio minuter var det så varmt att det inte fanns någonstans att ta vägen. Och då fanns det inte en droppe vatten. Barn fick panik, folk låg på golvet. En kille svimmade, vi fick inte kontakt med honom. Ett spädbarn höll på att dö. Han var sex veckor gammal, svetten sprutade ut pannan och pappan var helt desperat för han hade inget vatten, säger Pär Fagerlund.

Vid den tidpunkten hade Per Fagerlund fått nog och krossade en ruta med en brandyxa för att få luft till spädbarnet och alla andra i vagnen.

Tåget gick sönder bara en kvart efter att det hade lämnat Stockholms central mot Göteborg. Efter en timme var det 50 grader inne på tåget säger Pär Fagerlund och efter starka påtryckningar så öppnade personalen till slut dörrarna.

Under tiden delades dryck ut men den tog snabbt slut. Och nån påfyllning blev det inte. Sven-Ingvar Håkansson, informatör SJ.

– Till en början fast det vätska ombord men vi borde naturligtvis försökt att få ut det och det kan jag bara beklaga att det inte skedde, säger Sven-Ingvar Håkansson, informatör SJ.

Timmarna gick och hjälpen dröjde medan SJ och Trafikverket försökte komma fram till en lösning. Ersättningsbussar diskuterades men förkastades och att flytta passagerarna över till ett annat tåg tillät inte Trafikverket eftersom det skulle stoppa all annan tågtrafik. Återstod då ett lok som bogserade bort det, efter sex timmars moget överväganden från SL och Trafikverket.

Och Ulf Ragnarsson, vid Trafikverket beklagar att det tog så lång tid.

– Efter den information som fanns hos oss i går så trodde vi att de beslut som togs var de bästa. Det kan vi se i fetrhand att det var det inte. Det här måste vi tillsammans med SJ titta på vad som gick fel så det inte händer igen, säger Ulf Ragnarsson, chef för anläggningsdrift Mälardalen Östergötland vid Trafikverket.

– Man får absolut inte lämna en hund i en bil, hur kan man då lämna människor så där, vind för våg på en banvall, säger tågresenären Per Fagerlund.