Kronoberg

Utebliven sjukpenning får tråkiga följder

Färre handläggare och fler ärenden har gjort handläggningstiderna för sjukpenning hos Försäkringskassan längre i sommar.

En av dem som drabbats är Elisabet Gustafsson från Växjö, som fortfarande väntar på sin sjukpenning, trots att två månader gått sedan hon opererade sin axel och blev sjukskriven.

Den uteblivna sjukpenningen får nu följder för Elisabet Gustafssons ekonomi.

– Det blir ju ingen semester eftersom semesterpengarna har gått åt till att betala räkningarna. Det går ju att klara det en eller två månader, men sedan är faktiskt pengarna slut, säger Elisabet Gustafsson.

Lång väntan
Elisabet Gustafsson opererade sin axel i slutet på maj. Trots flera turer med försäkringskassan har hon fortfarande inte fått ut någon sjukpenning och det dröjde nästan två månader innan hon fick en handläggare hos Försäkringskassan som kunde gå igenom hennes handlingar. Då fick hon beskedet att hennes läkarintyg måste kompletteras, vilket gör att hennes sjukpenning kan dröja ytterligare.

Ett beslut som förvånade Elisabet Gustafsson, då det på hennes två läkarintyg som hon visar upp, står att Elisabets arm kommer vara nedsatt till minst den 18 juli och att hon inte kan använda den i jobbet.

– Jag hade också fått förlängt av min läkare som sa att det kunde ta allt ifrån fyra till tolv veckor innan jag skulle vara tillräckligt stark i armen för att jobba.

Fler ärenden i sommar
90 procent av alla de nya som sökte sjukpenning fick ersättning inom 30 dagar i juni förra året. I år har motsvarande siffra krupit ner till 80 procent enligt Försäkringskassan.

Britt-Marie Hjerdin på Försäkringskassan är chef för den avdelning som först beslutar om någon har rätt till sjukpenning eller inte. Hon förklarar de längre handläggningstiderna med personalbrist, samtidigt som ärendena i sommar blivit fler än beräknat.

– Nu är det inte så att människor inte får sina pengar i tid. Man kan se att vi faktiskt ligger ganska bra till för att vi betalar ju ut sjukpenning om det är så att ärendena är kompletta. Vårt problem är att när en kund begär ersättning från Försäkringskassan och skickar in sin försäkran så är inte försäkran komplett ifylld. Det saknas uppgifter, säger Britt-Marie Hjerdin på Försäkringskassan.

Är det för att det är för svårt att fylla i blanketterna?
– Förmodligen så verkar det ju vara det. Eller så är man inte tillräckligt noggrann.

Den 18 juli så tar Elisabet Gustavsson fyra veckors semester. Efter det anser hon att hon måste börja jobba oavsett hur hon mår för att kunna klara ekonomin, då sjukpenningen efter operationen dröjt så länge.

Jerry Sandberg
jerry.sandberg@sr.se