MP kampanjar med Kravmärket

Miljöpartiet använder Kravs logotyp utan att fråga om lov. Symbolen som är ett registrerat varumärke som ska garantera ceritifierad ekologisk mat har n tryckts upp på partiets nya valaffischer.

Kravs vd Lars Nellmer är förvånad.

– Jag blir lite överraskad att se det, det är nämligen inte avstämt med oss. Vi på Krav är väldigt noga med att vi har ingen partipolitisk koppling. Miljöpartiet använder Kravmärkets renommé för partipoltisk propaganda, säger han.

Kravmärket är Sveriges mest kända symbol för ekologiskt producerad mat. Den sitter på kravcertifierade livsmedel som till exempel ekologiskt odlade bananer eller ekologisk hallonsylt. Men nu kan symbolen också förknippas med partipolitik, åtminstone kan väljare uppfatta det så eftersom logotypen är placerad på en av miljöpartiets valaffischer som ska användas i valrörelsen.

På affischen syns texten "modernisera Sverige" tillsammans med en tomat med ett tydligt kravmärke.

Det här borde inte vara ett problem anser Magnus Johansson, sammankallande för miljöpartiets styrelse och en av dem som är ansvarig för valkampanjen.

– Vi har använt en ekologisk tomat och för att illustrera att den är ekologisk har vi använt det mest igenkända märket, Kravs märke.

Får man göra så? Låna andras logotyper?

– Det skulle man säkert kunna orda om. Jag hoppas inte att vi landar i en sådan process utan att vi hanterar det på ett vuxet sätt.

Ska affischen vara kvar?

– Det återstår att se, säger Magnus Johansson.

Men organisationen Krav som ägs av 27 olika organisationer och företag som saknar partipolitisk koppling ska på måndag prata med en jurist.

– Det är renommésnyltning när man anv'nder ett varumärke för egna syften men exakt hur det här rent juridiskt ligger till måste jag få kolla med jurister på måndag, säger Kravs vd Lars Nellmer.