Partierna köper sökträffar på Google

När temperaturen ökar allt mer i valrörelsen hårdnar också kampen om väljarna på nätet. Ett kampanjknep för partierna är att köpa träffar på sökmotorn Google.

Pär Henriksson, kommunikationschef hos Moderaterna, och Karin Pettersson, kommunikationschef hos Socialdemokraterna, ger exempel på vilka sökord de köpt.

– Vi har identifierat drygt tusen sökord som val 2010, sökord som rösta från utlandet, till Fredrik Reinfeldt, Anders Borg, Per Schlingmann och så vidare, säger Pär Henriksson.

– Det kan vara välfärd, det kan vara pensionärsskatt, till exempel, säger Karin Pettersson.

Om någon söker på Google på internet på just Fredrik Reinfeldt eller Mona Sahlin, så hamnar länkar till Moderaterna respektive Socialdemokraterna längst upp på träfflistan, med en särskild bakgrund som visar att det är sponsrade länkar.

Och klickar sedan väljaren sig sedan vidare till deras hemsidor så får partierna betala till Google. Det är så Google tjänar pengar.

Google är störst i världen på just annonsering via sökord, en marknad som bara i Sverige omsatte ungefär 1,5 miljard svenska kronor under fjolåret. Det enligt institutet för reklam och mediestatistik IRM. Summan är nästan en tredjedel av den totala annonsmarknaden på internet.

I årets valrörelse har alltså Moderaterna, Socialdemokraterna och också Centerpartiet och Miljöpartiet valt att annonsera via Google.

Fast Karin Pettersson vill inte säga hur mycket av Socialdemokraternas kampanjbudget som går dit:

– Den totala kampanjbudgeten är på 70 miljoner kronor i år, jämfört med 50 miljoner kronor 2006. Den största ökningen har tv-reklam stått för, men en annan del av ökningen är också ökad sökordsannonsering och webbannonsering över huvud taget.

Pär Henriksson berättar att Moderaterna lägger mindre än en miljon på sökordsannonsering, av partiets totala valbudget på 60 miljoner kronor.

Och så här i valrörelsen har partierna också valt att köpa sökord som är kopplade till motståndarsidan. Stavar man till exempel fel till Socialdemokraterna så syns en länk till Moderaterna.

– Vi har både på rättstavningar och felstavningar och du ska komma till oss till exempel om du söker på Moderaterna, nya Moderaterna, moderat och med olika felstavningar. Ibland skriver man slarvigt och det är så man jobbar med sökmotorannonsering att man försöker täcka in alla betydelser av begreppet, säger Per Henriksson.

Men här gällde det ju inte en felstavning av Moderaterna, här gäller det att man har stavat fel till Socialdemokraterna.

– Ja, och det är helt självklart för mig. Därför att är man intresserad av svensk politik och söker på något parti så ska man också hitta vår uppfattning.

Karin Henriksson vill inte ha några åsikter om tilltaget:

– Jag tror att om man vill ha information om Socialdemokraterna så kommer man fram till oss så småningom.

Det låter lite som tjuv- och rackarspel hur man väljer att använda det.

– Det kan nog hända på marginalen, men det är nog snarare ett uttryck för skämtlynne än för illvilja och ondskefulla avsikter, skulle jag säga.