Dystra siffror för europeisk bilförsäljning

I dag kom nya siffror som visar att försäljningen av nya bilar ökar i Sverige. Men i övriga Europa har däremot försäljningen minskat under 2010.

Det säger Ivan Hodac, generalsekreterare för den europeiska branschorganisationen ACEA.

Försäljningen av nya bilar i Europa kommer att minska med 10 procent i år, eller kanske lite mindre, säger Ivan Hodac på sitt kontor nära EU-högkvarteren här i Bryssel.

Men både här i Belgien och i Sverige pekar försäljningen i stället kraftigt uppåt. I Sverige registrerades 22 376 nya bilar i augusti, 44 procent fler än samma månad i fjol, enligt dagsfärska siffror från branschorganisationen Bil Sweden.

Bara två gånger de senaste 30 åren har det sålts fler nya bilar i Sverige, och hittills i år ligger försäljningsökningen på 36 procent.

Att vissa länder går i otakt med övriga Europa beror på ländernas olika strategier under de två senaste årens fordonskris, där de flesta EU-länder valde att hålla uppe bilförsäljningen genom omfattande skrotningspremier och liknande.

Nu har premierna försvunnit i till exempel Tyskland, medan de är på väg att tas bort i länder som Frankrike och Italien.

Enligt Ivan Hodac säljer Europas biltillverkare ungefär 80 procent av sina bilar i Europa, där marknaden alltså krymper. Så just nu lever Europas bilindustri mycket på att andra marknader växer kraftigt.

Bilmarknaden i Kina växer med runt 40 procent på årsbasis, enligt Ivan Hodac. Även Indien och Brasilien växer, kanske tar det nu till och med fart i Ryssland.