Tidigare LO-ekonom varnar för proletariserade journalister och klassbundna mediekonsumenter

Journalistyrket har proletariserats och medieproduktionen och mediekonsumtionen är starkt klassrelaterade, vilket missgynnar partierna till vänster. Det anser Lo:s tidigare chefsekonom Dan Andersson i rapporten "Mäktar politikerna med medielogiken?".

Rapporten lades fram i somras, men har knappt alls uppmärksammats av medierna. Undantag några ledare i VLT, Västerbottens Folkblad och Piteå Tidning

Enda riksmediet som nämnt den är Aftonbladet under ledarrubriken: "Missriktad mediekritik".

Politikerna skapar ett vakuum

Läge alltså för Publicerat att släppa fram Dan Andersson, som försöker svara på frågan vad som händer med medborgarna/väljarna när "medierna fyller ut politikens vakuum", som han uttrycker det.

-Det är handlar mycket om tolkningar av beställda opinionsundersökningar och politiken som ett spel. Medierna är mest intresserade av politikerna som personer och struntar i sakfrågorna, säger Andersson.

Sned bevakning av Mona Sahlin?

Och det var den ojusta behandlingen av Mona Sahlin som redan i våras fick Andersson bestämma sig för att gå igenom medie- och valforskningen och skriva sin rapport. (Hör mer om bevakningen av partiledarna i och).   

För stor makt för reklamfinaniserade medier?

Dan Andersson anser att de reklamfinansierade medierna fått alltför stor makt. Han har därför flera förslag till hur journalistiken skulle kunna förbättras. 

Skulle betyda tack och adjö till de flesta medier

Men förslagen avvisas av Kennet Andreasson - ledarskribent på Aftonbladet, som förvisso fortfarande har viss anknytning till Lo.

-Anderssons förslag skulle innebära tack och adjö till vårt nuvarande mediesamhälle, säger Andreasson.

Vill inte försvara politikerna

Dan Andersson har skrivit rapporten för Arbetarrörelsens Tankesmedja. Och har själv som Lo:s chefekonom aldrig haft några problem med att nå ut i medierna.

-Men mitt syfte är varken att försvara politiker eller hänga journalister. Jag vill se det ur de mindre starka mediekonsumenternas synvinkel.

Ändrade kunskapsideal... 

-Rådande kunskapsideal är inte längre att redovisa hur det faktiskt förhåller sig. Utan istället vad det finns för åsikter om det som sker. Tolkning har blivit ett centralare värde än rapportering, som brukar en medieprofessor brukar uttrycka det.

...drabbar de som inte har råd att informera sig  

-Men ett samhälle med försvagade kunskapsideal föder en osund politisk miljö och missgynnar de som inte har råd, säger Dan Andersson.

Diskussion i Publicerat,

LATINAMERIKA BLIR NU ÄNNU MER OBEVAKAT

Hör också om en nystartad nättidning efter kritiken mot Länstidningens i Södertäljes kulturbevakning, som vi tog upp i. Den kallas

Och det som det varnades för i den här upplagan av har nu blivit verklighet. Kulturtidskriften Latinamerikas sista nummer blir nummer fyra i år. Sedan läggs LA ner! Det har styrelsen för Latinamerikagrupperna bestämt.

Kul vision från lyssnare

Efter förra veckans program om vårt förhållande till nätet, Internet, fick vi flera intressanta mejl från lyssnare. Vad sägs till exempel om denna vision från Jacob Blomqvist om?