Många väntar ännu på ersättning efter askmolnet

Fortfarande väntar många svenska resenärer på ersättning för inställda flyg på grund av det isländska askmolnet över Europa i våras. Men det är osäkert om de kommer att få vad de begärt eftersom rättsläget är oklart.

De flesta har riktat ersättningskraven direkt till flygbolag och resebyråer. Men drygt 250 flygresenärer har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) med sitt missnöje över hur flygbolag, resebyråer och i en del fall även försäkringsbolag handlagt deras ärenden.

Kraven riktas till runt 70 bolag och gäller extrakostnader för bland annat hotellövernattningar, måltider och hemresor med tåg, buss eller bil. De flesta kräver mellan 2 000 och 10 000 kronor men en del betydligt mer.

– Vad jag sett är att de flesta nog inte fått de pengar för merkostnader som de begärt, eller har blivit lovade pengar men ännu inte fått dem, säger Stefan Larsson, chef för den avdelning som hanterar resor på ARN.

TT