Kinesisk prisdumpning hotar Europas bilindustri

Delar av Europas bilindustri har blåst till strid mot kinesisk prisdumpning, och EU-kommissionen hävdar att staten Kina medverkar till att snedvrida konkurrensen när det gäller aluminium-hjul till bilar. Underleverantörer menar att den olagliga dumpningen hotar en mängd företag i Europa.

Lars Holmqvist företräder Europas underleverantörer inom bilindustrin.

– Om detta fortsätter kommer vår industri inte att överleva på lång sikt i Europa, säger han.

Bilindustrins underleverantörer och EU-kommissionen är eniga i sin kritik av Kinas prisdumpning. Kinesiska företag som gör fälgar till bilar får köpa inhemskt aluminium minst 30 procent billigare än världsmarknadspriset. Eftersom råvaran står för ungefär halva kostnaden för en fälg har de europeiska tillverkarna ingen möjlighet att konkurrera, enligt Lars Holmqvist.

– Vi ser att utvecklingen är ganska klar. Rabatterna är så pass stora att vi kommer förlora större delen av våra kontrakt de närmaste två åren, säger han.

I maj införde EU-kommissionen tillfälliga strafftullar på drygt 20 procent på kinesiska aluminiumfälgar, men eftersom problemet fortsätter ska EU:s så kallade anti-dumpningskommitté i dag rösta om strafftullarna ska bli permanenta. Men inför den omröstningen säger Lars Holmqvist att delegationer av kineser har varit i Europa och direkt hotat med repressalier för europeisk bilindustri om strafftullarna blir kvar.

– Man har framlagt sina argument mycket, mycket agressivt, och man har hotat med repressalier om Europa inför detta. Repressalier som innebär att det skulle bli svårt att sälja bilar eller produkter till bilar i Kina för den europeiska industrin, säger Lars Holmqvist.

EU-kommissionen kallar de kinesiska påtryckningarna mot bilindustrin "oacceptabla i ett öppet globalt handelssystem". Sverige är skeptiskt till EU:s antidumpningsregler, och enligt uppgifter till Ekot kommer den svenska representanten i antidumpningskommittén i dag rösta nej till permanenta strafftullar på kinesiska aluminiumfälgar.

Men EU-kommissionen hoppas kunna driva fram ett slutligt beslut nu under hösten, och de europeiska underleverantörernas organisation skickade i går ett brev till bland annat regeringscheferna i EU:s länder för att få dem att fortsätta ta strid mot det man kallar olaglig prisdumpning från Kina.

Lars Holmqvist ser redan tecken på att prisdumpningen kan sprida sig till fler komponenter än aluminiumfälgar.

– Om det här blir ett mönster så får vi väldiga problem med sysselsättningen i Europa de närmaste 10-15 åren, säger Lars Holmqvist.