Hundra år uppe bland molnen

Svenskarna har flugit fram i över ett sekel. I slutet av september och början av oktober 1910 hölls den första riktiga flyguppvisningen på svensk mark där Carl Cederström blev "flygbaronen" med hela svenska folket. Följ med på flygande radioresa genom historien. 

 
Kitty Hawk, North Carolina, USA.
Bröderna Orville och Wilbur Wright, som till vardags arbetar i en cykelverkstad, dokumenterar hur de får en farkost, bestående av bomullstyg och trä, att lyfta från marken. Det egen- konstruerade planet färdas 37 meter på tolv sekunder uppe i luften. Året är 1903.

Men var bröderna Wright verkligen de första flygplanspiloterna? Nej, menar piloten Mikael Carlson i programmet "Om människans vingar" 2003, men till skillnad från föregångarna lyckades de amerikanska bröderna dokumentera sin flygning med kamera.
 

En nyckelfigur i flygets tidiga historia skulle bli fransmannen Louis Blériot som 1909 färdades i ett egenkonstruerat flygplan över Engelska kanalen, från Les Baraques nära Calais i Frankrike till en äng vid Dover Castle i England. Resan tog 37 minuter.

Den franske pionjären skulle senare grunda en berömd flygplansfabrik och ge namn åt de tidiga Blériot-flygplanen.



Ägaren av världens äldsta bevarade flygplan, en svenskbyggd Blériot från 1910, är just piloten Mikael Carlson. Så sent som i somras gjorde han flera uppvisningsframträdanden runt om i landet med anledning av att det svenska flyget firar hundra år. Vetenskapsradion intervjuade Carlson under flygdagarna i Linköping. Lyssna på hela inslaget .
 


Flygbaronen Carl Cederström

Den mesta profilen i svensk flyghistoria är den så kallade flygbaronen Carl Cederström.

När Cederström fick höra om fransmannen Louis Bleriots flygning över den Engelska kanalen den 24 juli 1909 for han omedelbart till Frankrike för att lära sig flyga.

Året därpå fick han "flygcertifikat nr 1" i Sverige och flyguppstigningen på Gärdet den 18 september 1910 refereras ofta till som det stora startskottet för svensk flyghistoria.

I programserien "I udda sällskap" från 1980 berättar Ulf Topelius historien om den mytomspunne flygbaronen Carl Cederström:

Cederström omkom i en flygolycka sommaren 1918. 
   
   

  

Från uppvisning till luftstrid

De allra första flygplanen användes nästan uteslutande till uppvisningar och i tävlingar, men det dröjde inte länge förrän militären fick upp ögonen för det nya fortskaffningsmedlet.

Först användes flygplanen till spaning, vilket var en förlängning av hur man använt luftballonger ända sedan 1800-talet, men under det första världskriget börjar militären successivt utrusta planen med kulsprutor. Luftkriget är därmed ett faktum.


 

Även i Sverige skulle försvaret bli väldigt delaktiga i flygets historia. I radioreportaget "Där våra stridsflygare skolas" från 1940 får vi följa med till Flygkrigsskolan på Ljungbyhed:


 

Ett flyg för alla 

Reguljära flyglinjer för passagerare införs runt 1919. En av de tidiga passagerarna var Sveriges Radios Sven Jerring som vittnar om hur det var att resa med den legendariska piloten Albin Ahrenberg i början av 20-talet.


 

I reportaget "Snabbare, högre, tystare" från 1958 redogörs för nästa stora fas, nämligen hur civilflyget rusar in i jetåldern:

Avslutningsvis, i Vetandets värld från sommaren 2000 tar man ett grepp på "den svarta lådan" som ofta refereras till vid haverier av olika slag.