Valet 2010

Protester som syns i kommentarsfälten

Sverigedemokraterna har framgångsrikt drivit sin valkampanj i de sociala medierna, men nu har de fått hård konkurrens i kommentarsfälten.
– Det finns en ny aktivitet, en vilja att diskutera, säger Nikke Lindqvist, sökmotorkonsult till P3 Nyheter.

I måndags hördes protesterna på Sergels torg i Stockholm mot Sverigedemokraternas invandringspolitik och att partiet nu har kommit in i riksdagen.
Manifestationen ägde rum efter upprop på Facebook, och nu märks också protesterna i kommentarsfälten på nätet, samma plattform som Sverigedemokraterna framgångsrikt använt under sin valkampanj.

Sökmotorkonsulten Nikke Lindqvist har följt Sverigedemokraternas kampanj på nätet och han märker nu att det finns en motreaktion i kommentarsfälten som inte har synts på samma sätt innan söndagens valresultat stod klart.
– Jag tycker att jag ser en ny aktivitet, en vilja att diskutera. Innan valet har det inte varit samma aktivitet, folk har inte väckts och insett att det här håller på att hända.

Men samtidigt som debatten nu tar fart i kommentarsfälten, saknas en närvaro från de traditionella partierna, där satsningen inför och under valet verkar ha varit tillfällig, enligt medierådgivare Brit Stakston.
– Nu om någonsin måste nätstrategier läggas bland partierna, kliv inte av nu, säg inte upp sociala medieredaktörerna, lär er av vad de gör.