
Flest klagomål om hantverkare
Varje dag får konsumentrådgivarna i Borås många samtal från folk som hamnat i konflikt med hantverkare. Använd skriftliga avtal, är rådet från konsumentrådgivaren Karin Runge.
Andelen klagomål mot hantverkare ökar hela tiden. Det går inte en dag utan att konsumentrådgivarna får samtal om missnöje med hantverkare, säger Karin Runge som arbetar som konsumentrådgivare i Borås.
– Framför allt är det frågor efter att man har fått jobb gjorda hemma i sin bostad, det är också en fråga som ligger i topp över hela landet. Vi hade önskat att man hade hört av sig till oss först och fått lite råd, säger Karin Runge.
Husägare är för ivriga med att antlita hatverkare och tar i många fall första bästa för att få jobbet gjort så fort som möjligt, tror konsumentrådgivarna i Borås.
Folk i allmänhet är kanske lite för godtrogna, menar Karin Runge och är inte så noga med att teckna skriftliga avtal.
– Man litar på den man pratar med, och hur ska man som kund kunna bevisa att jag har mer rätt än hantverkaren - om det inte finns några skriftliga avtal. Avsaknaden av skriftliga avtal är ett av de största problemen, säger Karin Runge.
Annsofie Andersson
annsofie.andersson@sr.se