Ökad konkurrens bland populära mikrobryggerier

2:50 min

I Danmark har antalet ölbryggerier blivit mer än sex gånger så många de senaste tio åren. Fler och fler småbryggerier som satsar på lokal och ovanligare öl har växt fram. Men nu börjar också konkurrensen om öldrickarna att skärpas.

På ölavdelningen på en snabbmarknad i södra Köpenhamn går Jette Beck runt och jämför priser, och för henne är just priset det viktigaste när hon väljer öl.

– Jag köper bara de som det är extrapris på, säger Jette Beck, och då blir det oftast något av de välkända märkena från storbryggerierna Carlsberg eller Harboe.

Men sortimentet i butiken är betydligt rikare än så, för de senaste åren har små lokala bryggerier, så kallade mikrobryggerier, börjat växa upp som svampar ur marken i Danmark. För tio år sedan fanns 19 bryggerier i landet, idag finns det 120, vilket är tre gånger så många som i Sverige.

På ett av dem, Amager brygghus, som ligger på ett industriområde i närheten av Kastrups flygplats häller ägaren Morten Valentin Lundsbak upp en öl av sorten stout, en öl nästan lika mörk som kaffe.

Morten Valentin Lundsbak säger att det varit en ölrevolution i Danmark och att de många mikrobryggerierna växt fram eftersom många tycket det varit spännande med annorlunda, lokalt producerat öl.

Själv startade han bryggeriet tillsammans med en kompis för tre år sedan och nu brygger de ungefär 100 000 liter om året. De har specialiserat sig på exklusiv öl som säljs i specialbutiker, deras dyraste sort kostar nästan 120 kronor flaskan. Dessutom exporterar bryggeriet till elva länder, bland annat Sverige.

Men nu börjar den ökande konkurrensen på ölmarknaden också skörda sina offer. En undersökning som tidningen Børsen gjort visar att en majoritet av de totalt 51 småbryggerier de granskat förlorade pengar på sin verksamhet ifjol. Och flera har också tvingast i konkurs. Morten Valentin Lundsbak på Amager brygghus tror att deras lycka har varit att de inte försökt ge sig in på dagligvarumarknaden utan hållit sig till specialbutiker och export.

– Vissa bryggerier har satsat på dagligvaruhandeln och upplever nu en prispress. Inköpscheferna på de stora kedjorna har en stram inköpspolicy, säger Morten Valentin Lundsbak.

– Det finns säkert för många bryggerier i Danmark i dag. För att överleva på marknaden nu så måste du kunna göra spännande öl med hög kvalitet, säger Morten Valentin Lundsbak.