Malmö/Helsingborg

Inte lika mycket guld utanför plan

2:58 min

På söndag avgörs allsvenskan i fotboll och antingen Malmö FF eller Helsingborgs IF kommer att stå som segrare. Men vinst på plan behöver inte per automatik betyda vinst i klubbkassan.

Malmö har högst publiksnitt i Sverige, men räknar ändå med en förlust på mellan fem och tio miljoner kronor i år.

– Det ena är att vi lider lite grann av publiktapp, en annat bit som påverkar är att vi äger vår arena. Det är första året som vi kör den i drift och framför allt, kongress och konferesverksamheten har inte tagit sig fullt ut, säger Pelle Svensson som är vd för MFF.

På plan har det gått bra, och målen har rullat in för topplagen MFF och Helsingborg. Att få kronorna att rulla in på klubbarnas bankkonto har däremot visat sig svårare.

Malmö FF är Sveriges rikaste klubb och hade i fjol ett eget kapital på 111 miljoner kronor och gjorde då en vinst på 5,1 miljoner. Men det beror framför allt på att man sålt spelare, annars hade klubben gått med en rejäl förlust. I somras tvingades man säga upp folk i organisationen, något som kommer att spara pengar.

– Vi räknar med att det blir cirka 15 miljoner på fullårsbasis, det vill säga fullt genomslag blir det inte förrän nästa år, säger Pelle Svensson.

Jagande Helsingborg räknar med att göra ett nollresultat i år om man slutar tvåa. Vid guld får man en del extrapengar från sponsorer och mer pengar från tv-avtalet och då blir det några miljoner plus. Men liksom övriga allsvenska klubbar har HIF haft svårt att locka folk i år, så svårt att man sänkte priset på ståplatsbiljetter i våras.

-- Men det innebär ju samtidigt att trots att vi har ökande publiksiffor att vi inte tjänar lika mycket pengar, så tappet vi hade våras kommer vi inte tjäna igen, säger klubbdirektör Paul Myllenberg.

Förutom match-, tv- och sponsorintäkter är de allsvenska klubbarnas ekonomi starkt beroende av spelarförsäljningar. Om man räknar bort dem så slutade klubbarnas fjolår på sammanlagt minus 115 miljoner kronor, enligt siffror från Svenska fotbollförbundet, en förlust som dessutom ökat de senaste tre åren. Att spelarförsäljningar är en livlina är något man fått vänja sig vid

– Vi är lite där man är och rovfiskar spelare. Vi ligger sämre till än våra grannländer när det gäller förutsättningar att få spelare. De har skatteregler och annat som gynnar dem. Sedan är vi generellt sett inom svensk fotboll dåliga på att ta betalt, säger Pelle Svensson, vd för MFF.

I en enkät som Ekot gjorde i våras svarade över 70 procent av de allsvenska klubbarna att de trodde på ett bättre ekonomiskt resultat i år än i fjol. Varken resultatet i bokföringen eller i allsvenskan är ännu klart, men publiksnittet har hittills i år minskat med 19 procent jämfört med förra säsongen. 2009 års segrare, AIK, har till exempel tappat över 5 500 åskådare per match. Helsingborgs Paul Myllenberg är pessimistisk:

– Jag tror faktiskt bara att det är någon enstaka förening som kommer att gå med vinst i år, så illa är det och vi måste se över vår verksamhet helt enkelt och se hur vi kan få mer publik till våra matcher. För det är på evenemangen som vi måste tjäna våra pengar i huvudsak. Och då får vi inte ha färre matcher, vi måste ha fler matcher och bättre matcher än vi har i dag.