Störst förtroende för Sveriges Radio bland medieföretagen

I dag presenterades Förtroendebarometern som mäter allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i landet. Högst förtroende bland alla medieföretag fick Sveriges Radio.

– Detta fortsatt stora förtroende för Sveriges Radio visar att våra publicistiska ambitioner och visioner uppskattas av en mycket stor lyssnarskara. Min förhoppning är att även våra beslutsfattare förstår att detta förtroende är något att slå vakt om. Min förhoppning är att de är beredda att värna om Sveriges Radio som det viktigaste medieförtaget och en ledande kulturskapare, säger Mats Svegfors, vd för Sveriges Radio.

"Förtroendebarometern” görs av Medieakademin och Göteborgs Universitet och mäter allmänhetens förtroende för medier, företag och institutioner och har genomförts sedan 1997. Sveriges Radio har i flera år legat i topp bland medieföretagen. I år intar man förstaplaceringen när det gäller medieföretag och den totala andraplaceringen när det gäller företag och samhällsinstitutioner.

Medietopplistan
Sveriges Radio 76 %
Sveriges Television 75 %
Dagens Nyheter 52 %
TV 4 39 %
Aftonbladet 18 %
TV 3 13 %

I den totala listan över högst förtroende ligger Ikea i topp med 78 % följt av Sveriges Radio och SVT.

Källa: MedieAkademin/TNS Sifo AB.

Hela undersökningen
http://www.medieakademin.welcom.se/fortroendebarometer_2010.pdf


Kontakt:
Bengt Arwén, presschef
bengt.arwen@sr.se
08-784 17 59
0703-72 71 81

Sveriges Radios presswebb: www.sverigesradio.se/press