Fotoutställningen Jerusalem

Hennes bilder väcker starka känslor

I dag öppnar den omdebatterade fotoutställningen Jerusalem på Världskulturmuseet i Göteborg. Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin tolkar de tre stora religionerna med anknytning till Jerusalem och deras förhållande till sexuell läggning och HBQT-personer.

När fotograferingen utfördes på plats i Israel pågick hårda diskussioner om Världskulturmuseet överhuvudtaget skulle visa utställningen.

– De var ju svåra och tuffa, och särskilt när de fördes mycket utanför museet. Det var mycket där som inte kom fram. Men det viktigaste att fokusera på är att vi öppnar utställningen nu och vi kom överens med Elisabeth och kunde genomföra det här arbetet tillsammans, för det är oerhört viktigt, säger Anna Mighetto som är kommunikationsansvarig vid museet.

Diskussionerna handlade om hur de 17 bilderna skulle visas i utställningen. Ett tag såg det ut som att utställningen skulle ställas in. Men idag, i samband med pressvisningen, verkar de hårda orden vara helt borta när bilderna visas för första gången.

Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin som blev känd, bland annat för fotoutställningen Ecce Homo, kommenterar diskussionerna så här:

– Vad jag förstår är det ett svårt ämne, religion och sexualitet, och sedann kan jag förstå, det jag har lärt mig med det här arbetet är väl att, en myndighet jobbar på ett sätt och en konstnär på ett annat sätt så det är ju enormt svårt, och det tror jag museet också har lärt sig och förstått.

Elisabeth Ohlson Wallin vandrar i utställningshallen dagen före öppnandet och stannar vid en av bilderna, Dödskyssen:

– Här ser man två män som ligger på varandra helt nakna och så är det en liten text, en förföljelsetext mot homosexuella. Det står att en man inte får ligga med en man som med en kvinna, då ska han dömas till döden. Och så ser man dem ligga på varandra helt nakna i en klassisk missionärsställning helt enkelt, säger hon.

Men helt praktiskt, hur gjorde du när du tog den här bilden, det vimlar ju av poliser just vid Jaffaporten i Jerusalem?

– Man jobbar ju väldigt snabbt och jag hade ett litet fototeam som hjälpte mig. En assistent och två stycken som höll vakt så det går ju, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Höll vakt?

– Ja, så att man kan ropa till fotografen att nu kommer det någon, så får man klä på sig fort, men vi pratar ju om 20 sekunder kanske. Jag hade inte fått tillstånd att ta en sådan bild, förklarar hon.

Kan du förstå att det väcker anstöt hos vissa grupper för de här bilderna, som exempelvis Dödskyssen?

– Absolut och det är ju så med mina bilder. Ecce Homo väckte enorm anstöt, men så här tolv år efteråt så ser man ju också vad mycket nytta den gjorde och vad skönt det samtalet var, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Jan Andersson/Ekot
jan.andersson@sr.se