
Volvo: "Policyn fungerar utmärkt"
Företagsledningen överreagerade på Facebookinläggen som gjorde att tre miste jobbet. Det menar Lars Ask från IF Metall. Men informationschef Jörgen Gustafsson anser att det är högt till tak i företaget.
En av de avstängda är Adam, som är anställd på ett bemanningsföretag och har jobbat på Volvo Powertrain i Skövde.
När han kom tillbaka från en ledighet blev han kallad till ett möte. Där meddelade ledningen att han inte längre var välkommen på arbetsplatsen, då han hade varit illojal mot företaget.
Man visade en utskrift från hans Facebooksida, något som Adam misstänker delades ut till ledningen av en fackligt förtroendevald.
Personen hade dessutom tagit bort hans kommentar om att han inte hade något emot att jobba på Volvo, säger han.
Men Lars Ask, som är facklig klubbordförande för IF Metall på Volvo Powertrain, menar att det inte kan stämma.
– Jag är den enda som har sett utskriften från sidan och har också ställt frågan till ledningen.
Tycker att företaget överreagerade
Lars Ask är samtidigt kritisk till Volvo Powertrains hantering av fallet. Han tycker att företaget överreagerade.
– De borde fått en tillrättavisning och en uppmaning att tänka sig för. Det är synd att man börjar sätta ett tak på hur kritiskt man får uttrycka sig om företaget.
– Nu får jag frågor från anställda som undrar om de vågar vara kritiska, säger Lars Ask.
Jörgen Gustafsson, informationschef på Volvo Powertrain, menar att det inte enbart var inläggen på Facebook som gjorde att de tre personerna inte längre var välkomna.
- Det faktum att han och två andra inte fick fortsatt uppdrag hos oss, det var resultatet av en samlad bedömning. Den här Facebookincidenten var bara en del av det.
Policy om sociala medier
Alla som jobbar på Volvo Powertrain har fått ta del av en policy om sociala medier. Att till exempel kritisera sin arbetsgivare på Facebook, är inte acceptabelt. Speciellt inte om man är inhyrd från ett bemanningsföretag.
När det gäller fast anställda så har ingen hittills fått sluta på grund av inlägg på Facebook.
- I de fall vi har haft den sortens incidenter har det resulterat i en varning, säger Jörgen Gustafsson.
Kommer Volvo att anpassa sin policy när det gäller frispråkighet på sociala medier?
- Jag tycker att den policy vi har fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker att det är högt till tak på det här bolaget.