Historia allt viktigare för företagen

2:43 min

Svenska företag blir allt mer angelägna om att bevara sin historia. Och det betyder mer jobb för världens största arkiv för företagshistoria.

-- Det här är en liten skissbok, som är ifrån mitten av 1800-talet. Det är skisser som bröderna Carl och Jean Bolinder ritade när de var tonåringar och reste runt i England, säger Alexander Husebye, vd för Centrum för näringslivshistoria.

– När de sedan kom hem så tog det inte så lång tid innan de startade en verksamhet som kom att bli Bolinders mekaniska verkstäder, med hemvist här på Kungsholmen i Stockholm.

Men arkivet rymmer inte bara halvt bortglömda bolag. I dag är tillströmningen stor bland företag som vill få sin historia bevarad och nedtecknad.

– Ett jättestort och ökande intresse. På senaste tiden har vi tagit emot flera företag som först nu har börjat känna av att historien är viktig för dem, företag som Nasdaq OMX, H&M och andra stora internationella svenska företag.

Flera företag, som ICA och Ericsson, har nu ett omfattande historiskt material på sina hemsidor.

Ett annat tidens tecken är att Alexander Schugs bok "History Marketing" nu har kommit ut i svensk bearbetning. Man kan också notera att historia också förekommer i olika annonser. Men varifrån kommer då detta nyvaknade historieintresse?

– Det de är mest intresserade av är att på något sätt använda historien för att stärka företagskulturen. En annan sak är att de flesta svenska företag i dag jobbar på en global marknad. De måste kunna göra skillnad, och historia är nästan det enda redskap man verkligen kan göra skillnad med.

Den här lite lätt bisarra versionen av Kungssången är ett objekt ur arkivets samlingar. Det som låter är en speldosa byggd av telefonklockor, som LM Ericsson lät bygga till Allmänna Konst- och Industriutställningen i Stockholm 1897.

Men i dagens näringslivshistoria är de devota jubileumsskrifternas tid är förbi, anser Alexander Husebye.

– I dag när vi jobbar med arkiven, och ser hur mycket material som finns, så förstår vi mer att historia oftast inte är någon linjär process. Det finns misslyckanden, de flesta företag har gjort bort sig, och det finns till och med lik i garderoberna. Det finns, som jag brukar säga, lite med fiberrik kost, som man också ska lyfta fram, för det är den som tilltalar en modern betraktare av historia i dag, säger Alexander Husebye, vd för Centrum för näringslivshistoria.