Råd om försäkringar bör regleras

1:07 min

En försäkringsrådgivare ger råd till kunder, men får samtidigt provision från försäkringsbolagen om kunden köper en försäkring. Finansinspektionen vill förbjuda provisionerna och kräver hårdare regler för försäkringsrådgivarna.

- Vi tycker att det vore bra med ett provisionsförbud. Det är ju väldigt svårt att vara fullkomligt oberoende i sin rådgivning när det har betydelse för den egna plånboken, förklarar Malin Björkmo, avdelningschef för försäkringar och fonder på Finansinspektionen.

Så rådgivaren är egentligen en försäljare?

- Ja, det kan man säga.

Försäkringsrådgivarna kan tjäna rejält med pengar om de övertygar en kund om att en viss försäkring är bra. Den som övertygar en kund att skaffa en depåförsäkring på 100 000 kronor kan få en provision på 20 000 kronor från försäkringsbolaget.

Finansinspektionen vill i stället att kunden ska betala för rådgivningen.

- Det är bättre att konsumenten själv betalar för rådgivningen och får en opartisk och oberoende rådgivning som verkligen tar sikte på konsumentens egna behov, säger Malin Björkmo

Finansinspektionen vill också införa obligatoriska kunskapskrav, ett slags körkort för försäkringsrådgivare.

Det är ju komplicerade produkter och det handlar om långsiktiga sparande som är väldigt väsentligt för den enskilda individen att det blir rätt. Det ska bli rätt risknivåer, man ska känna sig trygg när man går till en rådgivare, säger Malin Björkmo

Sen kommer bankernas rådgivning att granskas, och kanske få hårdare regler.