Apple gjorde mest smygreklam i filmer 2010

Apple var det företag som hade flest produktplaceringar i filmer förra året. Företaget lyckades få med äpple-logotypen i 30 procent av filmerna på den amerikanska biotoppen.

Produktplacering blir allt större i Hollywood. För företagen är det en chans att få göra reklam och få en gnutta stjärnglans, och för producenterna ger det en möjlighet att dryga ut filmkassan. Förra året var det datorföretaget Apple som syntes mest i Hollywoods Box Office-filmer, alltså filmerna med störst intäkter.

Apples datorer, Ipads och Iphones fanns med i nästan var tredje Box Office-film, visar en undersökning som konsultbyrån Brandchannel gjort. Brandchannel hittade 591 varumärken och produkter i de filmer som låg på första plats på den amerikanska biotoppen förra året, skriver Reuters. Med produkter i 30 procent av de 33 filmerna slog Apple biltillverkarna Chevrolet och Ford samt skoföretaget Nike.

Pistoltillverkaren Glock fick ett speciellt hederspris för sin framträdande roll i actionfilmer. Brandchannel sade att pistolen gått från att vara ett mystiskt, främmande skjutvapen i filmer som Johnny Handsome till att vara en vanlig medspelare i actionfilmer som Salt, The Other Guys och The Town.

Den film som innehöll flest produktplaceringar var Iron Man 2, med hela 64 identifierbara produkter och varumärken på bioduken under den två timmar och fyra minuter långa filmen.